Hvad kan du som forælder gøre?

Har du som forælder mistanke om, at dit barn er i risiko for ordblindhed, er det vigtigt, at du deler din bekymring med dit barns lærere, så I kan være fælles om at støtte dit barn. Ordblindhed er arveligt, måske har du selv eller andre i den nærmeste familie omfattende læsevanskeligheder. Ordblindhed har også sammenhæng med at lære at tale. Det er derfor af afgørende betydning, at du og dit barn er nysgerrige på verden og har mange gode samtaler hver dag.

Du hjælper dit barn godt på vej og medvirker til at forebygge læsevanskeligheder, hvis I hver dag læser hjemme og taler om de bøger, som I læser. På YouTube ligger en video, hvor du kan se mere om, hvordan du kan læse bøger med dit barn.

Ordblindetestning af dit barn

I de fleste tilfælde iværksættes en ordblindetest på skolens initiativ. Ordblindetesten kan tidligst tages i slutningen af 3. klasse. Ordblindetestningen placeres fortrinsvis i marts, april eller maj. Hvis du som forældre gerne vil have testet dit barn for ordblindhed, har Folketinget besluttet, at forældre har retskrav på en ordblindetest af deres barn én gang i skoleforløbet, dog tidligst fra den 1. marts på 4. klassetrin. Hvis du ønsker at få dit barn ordblindetestet, skal du kontakte dit barns skole. Du kan læse mere om ordblindetesten på Undervisningsministeriets hjemmeside.

Ordblindhed er ikke en hindring for at lære

Hvis dit barn har ordblindevanskeligheder er det vigtigt, at I hjemme taler åbent om vanskelighederne og italesætter, at ordblindhed ikke er en hindring for at lære, blive dygtig og udleve sine drømme. Ordblinde kan med hjælpemidler og en vedholdende indsats opnå de samme mål i livet som andre.

Muligheder for forældre

HF&VUC Nordsjælland tilbyder, at ordblinde forældre til ordblindebørn, kan modtage gratis ordblindeundervisning. Det betyder, at du kan lære at bruge de samme hjælpeværktøjer som dit barn, hjælpe med lektier og samtidig selv blive opkvalificeret.

Iværksættelse af ordblindeundervisning kræver, at du selv er afdækket for ordblindhed, og at der er ca. 5-6 voksne til et hold. Undervisningen kan foregå på en af skolerne i kommunen eller hos HF&VUC på Odinsvej i Frederikssund.

HF&VUC Nordsjælland tilbyder også ordblindetestning til voksne.