Mange spritulykker sker om sommeren

I løbet af juni måned vil bilister her i kommunen og i resten af landet møde omkring 3000 plakater langs vejene, hvor der står enten ”Hvem kører hjem?” eller ”Kom sikkert hjem”.

- Der sker flere spritulykker på vejene om sommeren end i juletiden. Sommeren er en dejlig tid, hvor der er mange sommerfester, festivaler, Sankt Hans-fester og grillaftener, hvor folk får noget at drikke. For at undgå at festen ender med en trafikulykke, så er det vigtigt, at vi alle bliver bedre til at aftale, hvem der skal køre hjem eller gribe ind, hvis en beruset person vil sætte sig bag rattet. Vi vil gerne være med til at forhindre, at de her dybt tragiske ulykker sker. Derfor støtter vi op om kampagnen, der skal få flere til at droppe alkohol, når de skal køre hjem, så vejene kan blive mere sikre, siger Susanne Mogensen, trafikmedarbejder, fra Frederikssund kommune.

Foruden 68 kommuner bakker Rådet for Sikker Trafik, TrygFonden og politiet op om kampagnen mod spritkørsel. I løbet af juni sætter politiet ind med ekstra spritkontroller, så vejene bliver mere sikre for os alle.

Kom sikkert hjem kampagne

Drinks uden sprut – kan man det?

Dansk Bartender Laug har lavet flere opskrifter på alkoholfri drinks for Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden. Find opskrifterne her: www.facebook.com/stopspritkoersel

På Facebook-siden kan du desuden blande dig i debatten med de 145.000 andre, der allerede støtter kampen mod spritkørsel.

Fakta:

• 96 % af danskerne tager afstand fra spritkørsel.
  • Antallet af spritbilister på vejene er halveret fra 1980´erne til i dag.
  • Der kører dog stadig cirka 10.000 spritbilister på vejene hver dag.
  • 9 ud af 10 spritbilister er mænd.
  • Spritulykker sker oftest i aften- og nattetimerne fredag, lørdag og søndag.
  • Der sker flest spritulykker på landet.
  • Det er typisk biler eller knallerter, der er involveret i spritulykker.