
Vejledning ved klage til Frederikssund Huslejenævn eller Beboerklagenævn
Bor du til leje og ønsker du at klage til Huslejenævnet (private lejeboliger) eller Beboerklagenævnet (almene lejeboliger) over ét eller flere forhold, kan du herunder læse hvad du skal gøre.
Hvordan sender jeg min klage til bolignævnene?
Du sender din klage via Digital Post til Husleje- eller Beboerklagenævnet (du finder linket ovre i højre side), hvor du kort og præcist oplyser om sagens omstændigheder, og hvad du ønsker at klage over.
Det er vigtigt, at du skriver en kort og objektiv beskrivelse af sagen med en præcisering af, hvad du ønsker, at nævnet skal tage stilling til samt vedlægger nødvendig dokumentation.
Du skal være opmærksom på, at nævnet ikke håndterer/modtager alle fil-formater m.v., læs herunder:
Nævnet skal gøre opmærksom på, at vi ikke kan håndtere zip-filer eller tilgå materiale, der ligger i f.eks. Dropbox, OneDrive eller lignende.
Dokumenter skal vedhæftes/sendes i pdf-format.
Fotos skal sendes i pdf-format og skal være påskrevet, hvilken mangel, der vises på fotoet. Derudover skal dato-dokumentation, for hvornår fotoet er taget, fremgå af fotoet.
USB-nøgler åbnes af sikkerhedsmæssige årsager ikke.
Cpr.nr. skal være streget over på alle dokumenter, der fremsendes til nævnet.
Vedhæft KUN dokumenter i pdf-format. Nævnet godtager ikke vedhæftede mails, der indeholder yderligere oplysninger.
Hvilken dokumentation bør vedhæftes?
Ved alle typer sager
- kopi af lejekontrakt
Ved sager om forbrug
- Oplysning/dokumentation for, hvornår regnskabet er modtaget/omdelt/sendt til lejer
- Kopi af forbrugsregnskabet
- Kopi af indsigelsen
Ved sager om lejens størrelse
- Kopi af lejekontrakt
- Kopi af varslingen
- Kopi af indsigelsen
Ved sager om fraflytning
- Kopi af indflytningsrapport
- Kopi af fejl- og mangelliste
- Kopi af indkaldelse til fraflytningssyn
- Kopi af fraflytningsrapport
- Kopi af endelig flytteopgørelse
- Kopi af regninger for istandsættelse
- Fotodokumentation
- Dato for fysisk fraflytning (aflevering af nøgler)
Ved sager om husorden
- Kopi af klage
- Kopi af påmindelser
- Eventuel korrespondance
Hvordan får jeg svar?
Når du har sendt din sag til nævnet, vil sagen blive oprettet i sags-systemet, og du vil modtage et brev i din digitale postkasse med sagsnummer, oplysninger om sagens opstart samt opkrævning af administrationsgebyr.