Frederikssund Kommunes logo

Hvad kan du selv gøre?

Hvis du gerne vil være med til at sikre rent drikkevand og fremme biodiversiteten, kan du undlade at bruge sprøjtemidler i din have, og i stedet bruge hakkejern eller dine hænder til at fjerne ukrudt. På den måde får du også frisk luft og motion, og du undgår også selv at komme i berøring med sprøjtemidlerne.

Alternativt kan du lade ukrudtet gro. På den måde skaber du flere levesteder for insekter og dyr i din have. Og du skaber også en have, der er sundere at færdes i for både børn, voksne og dyr.

Giftfri Have

Frederikssund Kommune er tilmeldt kampagnen Giftfri Have som Danmarks Naturfredningsforening og Landsforeningen Praktisk Økologi står bag. Formålet med kampagnen er at reducere brugen af sprøjtemidler i private haver og på offentlige arealer. Frederikssund Kommunes grønne områder vedligeholdes uden brug af sprøjtemidler.

Derfor har kommunen tilmeldt 560 hektar offentlige arealer, som drives uden brug af kemi, til ordningen.

Grundvandssamarbejdet i Slangerup

Grundvandssamarbejdet i Slangerup er et samarbejde mellem 4 lokale vandværker og HOFOR. Formålet med grundvandssamarbejdet er at sikre rent drikkevand, og på deres hjemmeside  kan du læse meget mere om hvad du selv kan gøre for at passe på grundvandet, og få tips og tricks til bekæmpelse af ukrudt uden brug af sprøjtemidler.