Retningslinjer for aktivitetstilskud

Der ydes tilskud til godkendte foreninger, der tilbyder frivilligt, folkeoplysende foreningsarbejde i form af aktiviteter for børn og unge under 25 år.

Byrådet afsætter årligt den samlede ramme til folkeoplysningsområdet, hvorefter Folkeoplysningsudvalget beslutter hvordan midlerne fordeles indenfor udvalgets område.

Uddannelse

Der gives tilskud til kurser for trænere/ledere der beskæftiger sig med børn og unge under 25 år samt bestyrelsesarbejde.

Der afsættes en pulje til uddannelse svarende til 20 % af de afsatte midler til foreningsaktiviteter for børn og unge under 25 år.

Dokumenterede, godkendte kursus- og rejseudgifter, med billigste offentlige befordringsmiddel, refunderes op til kr. 7.500,- kr. pr. år pr. person.

Kurserne skal finde sted i Danmark. Der gives tilskud til onlinekurser.

Medlemstilskud

Når uddannelsestilskud er fordelt, fordeles de resterende midler til medlemstilskud.

Medlemstilskuddet fordeles forholdsmæssigt mellem de ansøgende foreningers medlemmer under 25 år. Medlemstilskuddet kan ikke overstige de enkeltes foreningers samlede kontingentindbetaling for deres medlemmer under 25 år.

Kommunen indhenter foreningernes medlemstal fra Det Centrale Foreningsregister.
Det er foreningernes ansvar at have oplyst de korrekte medlemstal rettidigt til Det Centrale Foreningsregister.

Ansøgning

Fristen for indsendelse af ansøgning er den 1. februar.

Der søges om tilskud på baggrund af afholdte udgifter det forudgående kalenderår.

Regnskab og revision

Der udtages stikprøvevis et antal foreninger til revision i forhold til tilskudsregnskabet.

Ikrafttrædelse

Reglerne er gældende fra 1. januar 2024.

Godkendt

Reglerne godkendt af Unge, fritid og idræt den 5. september 2023.