Frederikssund Kommunes logo

Kontaktinfo for børn og unge

Denne indgang henvender sig til børn og unge, der har udfordringer i hjemmet eller i skolen. Via indgangen kan barnet eller den unge komme i kontakt med en børne- og ungerådgiver, der kan hjælpe.

Infografik med bekymret barn

Du har ret til hjælp, hvis du har brug for det

Er du under 18 år og har du det dårligt? Det kan være, du oplever problemer derhjemme, at dine forældre skændes meget, at du er ked af at gå i skole, du føler, at du er alene, eller du kender nogen, som kunne have brug for hjælp. Så kan få hjælp hos kommunen.

Du har som barn eller ung ret til at få hjælp til at få det bedre. Det er de voksne omkring dig, som skal hjælpe dig til, at du får det bedre. Hvis ikke de voksne, som du kender, kan hjælpe dig, er der voksne i din kommune, som skal lytte til dig.

Vi taler med dig om det, du synes, er svært eller ønsker skal være anderledes.

Se Inge, som du måske kender fra UltraNyt, forklare hvordan kontakten til din kommune kan foregå.

Har du brug for hjælp?

- Eller kender du en der har?

Så ring til os eller kom forbi os. 

Du kan ringe til en børne- og ungerådgiver på

20 33 37 59

Du kan også spørge om at blive ringet op via sms. Du vil blive kontaktet indenfor 24 timer.

Du kan møde op i vores åbningstid på adressen Østergade 3C, den grønne dør:

mandag til onsdag imellem klokken  8.30 og 15
torsdag klokken 8.30 til 17
fredag klokken 8.30 til 14.

Der er også andre, der kan hjælpe dig

… hvor du ikke behøver fortælle, hvem du er, hvis du ikke har lyst. Her kan du tale med voksne, der lytter og kan give dig trøst og gode råd.

Videoguides

I de følgende videoer kan du du få lidt mere viden om, hvad der sker, hvis du kontakter kommunen for at bede om hjælp.

Til møde med kommunen

Inge fortæller dig om:

  • Hvad en kommune er
  • Hvorfor du måske skal til møde med nogen fra kommunen.
  • Hvem du skal tale med til mødet.
  • En liste over ord, der er gode at kende, hvis du skal til møde.
Videothumt - afsnit 1

Når du skal tale med rådgiveren

Inge fortæller dig om:

  • Hvad en børne- og ungerådgiver laver.
  • Hvor du kan mødes med din rådgiver.
  • Hvad en bisidder er og hvordan sådan en kan hjælpe dig.
Videothumb - Afsnit 2

Hvorfor vil rådgiveren vide, hvordan du har det?

Inge fortæller dig om:

  • Hvad en underretning er.
  • Hvorfor alle voksne skal underrette om børn.
  • Hvordan du og dine forældre selv kan bede om hjælp.
Videothumb - Afsnit 3

Sådan finder rådgiveren ud af, hvordan du har det

Inge fortæller dig om:

  • Hvad det betyder for dig, at din rådgiver laver en screening.
  • Hvad er en afdækning og hvordan bliver den lavet.
  • Hvornår din rådgiver laver en børnefaglig undersøgelse.
  • Hvad et netværksmøde er og hvem der kan være med.
Videothumb - Afsnit 4

Sådan kan hjælpen være

Inge fortæller dig om:

  • Hvad din rådgiver og kommunen kan beslutte, hvad du og din familie skal have af hjælp.
  • At din rådgiver skal lytte til dig på en måde, så du føler, at du er inddraget og bliver taget alvorligt.
  • Hvilke indsatser, som kan være kommunens hjælp til dig og din familie.
Videothumb - Afsnit 5

Hvad sker der bagefter?

Inge fortæller dig om:

  • Hvordan din rådgiver sikrer sig, at du får den hjælp, som er blevet besluttet.
  • Hvorfor din rådgiver skal blive ved med at tale med dig og hvordan.
  • Barnets plan eller Ungeplan, hvis du er over 16 år.
  • Din ret til forklaringer på den hjælp, som du har fået.
Videothumb - Afsnit 6

Spørgsmål og svar

Herunder har vi samlet svarene på otte typiske spørgsmål.

Info om kommunen til børn og unge.
Hvilke problemer kan kommunen hjælpe dig med som barn eller ung?
Hvordan kan kommunen hjælpe børn og unge?
Info til børn og unge om deres rettigheder til hjælp fra kommunen.
Når du ringer, skriver eller besøger os i kommunen, behøver du ikke fortælle, hvem du er.
Hvem svarer, når man kontakter vores børne- og ungerådgivning?
Hvad gør du som barn eller unge, hvis vi ikke tager telefonen?
Forløbet efter du som barn eller unge har kontaktet os.