Frederikssund Kommunes logo

Kontaktinfo for børn og unge

Denne indgang henvender sig til børn og unge, der har udfordringer i hjemmet eller i skolen. Via indgangen kan barnet eller den unge komme i kontakt med en børne- og ungerådgiver, der kan hjælpe.

Infografik med bekymret barn

Du har ret til hjælp, hvis du har brug for det

Er du under 18 år og har du det dårligt? Det kan være, du oplever problemer derhjemme, at dine forældre skændes meget, at du er ked af at gå i skole, du føler, at du er alene, eller du kender nogen, som kunne have brug for hjælp. Så kan få hjælp hos kommunen.

Du har som barn eller ung ret til at få hjælp til at få det bedre. Det er de voksne omkring dig, som skal hjælpe dig til, at du får det bedre. Hvis ikke de voksne, som du kender, kan hjælpe dig, er der voksne i din kommune, som skal lytte til dig.

Vi taler med dig om det, du synes, er svært eller ønsker skal være anderledes.

Se Inge, som du måske kender fra UltraNyt, forklare hvordan kontakten til din kommune kan foregå.

Har du brug for hjælp?

- Eller kender du en der har?

Så ring til os eller kom forbi os. 

Du kan ringe til en børne- og ungerådgiver på

20 33 37 59

Du kan også spørge om at blive ringet op via sms. Du vil blive kontaktet indenfor 24 timer.

Du kan møde op i vores åbningstid på adressen Østergade 3C, den grønne dør:

mandag til onsdag imellem klokken  8.30 og 15
torsdag klokken 8.30 til 17
fredag klokken 8.30 til 14.

Der er også andre, der kan hjælpe dig

… hvor du ikke behøver fortælle, hvem du er, hvis du ikke har lyst. Her kan du tale med voksne, der lytter og kan give dig trøst og gode råd.

Spørgsmål og svar

Herunder har vi samlet svarene på otte typiske spørgsmål.

Hvad er en kommune, og hvorfor skal jeg vide det?

Kommunerne er de 98 områder, Danmark er delt op i. I hver kommune er vi medarbejdere, der arbejder med, at der er styr på for eksempel skoler, veje og affald, men også med at hjælpe børn og unge, der har det svært.

I Danmark er det sådan, at det kun er dem, der arbejder i lige præcis i den kommune, hvor du bor, der kan og må hjælpe dig. Derfor er det vigtigt, at du taler med dem, der sidder i din kommune.

Hvad kan jeg få hjælp til?

Hvis din familie, de voksne i skolen eller andre voksne, du kender, ikke kan eller vil hjælpe dig, er vi nogle voksne i din kommune, som arbejder med at finde ud af, hvad du har brug for.

Der kan være mange grunde til, at du kan have brug for hjælp. Det kan være, hvis du føler dig utryg hjemme, hvis du er ked af det meget af tiden, eller hvis du eller nogen tæt på dig oplever vold eller mange voldsomme skænderier. Måske drikker de voksne hjemme hos dig meget alkohol. Det kan også være, at de voksne har svært ved at passe på dig. Måske føler du dig meget alene med alting? Men det kan også være andre slags problemer, der er for svære til, at du kan klare det selv.

Hvad kan kommunen hjælpe med?

Det er vores arbejde at finde ud af, om du og din familie har brug for hjælp og støtte, for at du får det bedre. Hvis du har brug for at få ændret noget i din hverdag, kan du snakke med os. Du har ikke ret til at bestemme det helt selv, men du har ret til at sige, hvordan du ønsker, det skal være.

Alle familier er forskellige, og derfor kan hjælpen også være meget forskellig. Måske skal du og din familie have noget hjælp til at klare hverdagen. Der er forskellige muligheder for at få hjælp og støtte – det kan f.eks. være en kontaktperson eller familiebehandling. Hvis du har brug for hjælp eller støtte, finder vi sammen med dig og dine forældre ud af, hvilken hjælp det skal være.

Mange børn er i tvivl om, hvad forskellen er på vores hjælp og hjælp fra fx BørneTelefonen. BørneTelefonen – og andre som dem – kan give dig gode råd, trøst og en voksen, der lytter til dine problemer. Hvis du har brug for tale med nogle voksne, der lytter til dig og forstår dig, kan du fx snakke med BørneTelefonen. BørneTelefonen kan også hjælpe dig videre til kommunen, hvis I sammen beslutter, at det er det bedste for dig. 

Hvad er mine rettigheder?

Der findes en lov om børn og unge i Danmark. Den hedder Barnets lov. I den står der, at de voksne fra kommunen SKAL undersøge, om de kan hjælpe dig, hvis du beder om det, eller hvis nogen er bekymrede for, hvordan du har det.

Du har altså ret til hjælp, hvis du har brug for det. Du har fx ret til at bo i et trygt hjem og gå i en skole, hvor du ikke oplever mobning eller forskelsbehandling. Og du har ret til at blive hørt. Det betyder ikke, at du altid kan bestemme – men din mening skal tælle med.

Skal jeg sige, hvad jeg hedder, og får mine forældre noget af vide?

Når du ringer, skriver eller besøger os i kommunen, behøver du ikke fortælle, hvad du hedder, eller hvor du bor, hvis du ikke har lyst. Det vil sige, at du kan være anonym.

Men hvis vi mener, at du har det så svært, at du har brug for hjælp lige nu, eller hvis du eller nogen tæt på dig er i fare, kan det være nødvendigt, at vi får dit navn at vide. Hvis det sker, er du nødt til at fortælle, hvem du er, for at vi kan hjælpe dig. Og her kan det være, at vi også bliver nødt til at informere dine forældre.

Hvem tager telefonen?

Når du kontakter os, vil det for det meste være en børne- og ungerådgiver, du taler med – en person, der giver råd og ved en masse om, hvordan man løser problemer som dine. De arbejder med at skaffe hjælp til børn eller familier, der ikke har det godt.

Hvad sker der, hvis telefonen ikke bliver taget, når jeg ringer?

Ligesom butikker har vi åbent på nogle tidspunkter og lukket på andre tidspunkter. Men vi ved godt, at problemer ikke følger åbningstider. Hvis du har så meget brug for hjælp, at det ikke kan vente til næste dag, fx hvis du bliver slået, skal du ringe til politiet på 114.

Og husk, hvis du er i fare eller har tanker om at gøre skade på dig selv, skal du altid ringe til Alarmcentralen på 112 med det samme.

Hvad sker der, når jeg har talt eller skrevet med jer?

Hvis du har talt eller skrevet med en børne- og ungerådgiver hos os, vil han eller hun prøve at finde ud af, om du har brug for hjælp fra kommunen. Måske fortæller rådgiveren dig, at vi vil undersøge, hvordan du får den bedste hjælp. Det betyder, hun ringer til dig igen, så I sammen kan aftale, hvad der skal ske.

Det kan også være, rådgiveren foreslår, at du skal tale med en god ven, dine forældre, BørneTelefonen eller en anden telefonrådgivning, der passer til dine problemer.