
Høringssvar fra Integrationsteam – Nedlæggelse af stilling som boligsocialmedarbejder
Høring om budgetforslag 2026
Høringssvar 89
Områder: Job, erhverv og kultur
Mette Kragskov
Torvet 2, 3600 Frederikssund
Modtaget: 11. september 2025 kl. 13:10
Den boligsociale indsats fungerer i dag som et vigtigt bindeled mellem borgere og en lang række andre afdelinger og samarbejdspartnere. En boligsocial medarbejder er en relationskaber, en brobygger, en tillidsbærer og en støtteperson.
Nedlæggelse af stillingen vil berøre forskellige områder, så som:
Det sociale område, Familieområdet, Ældre- og sundhedsområdet, samarbejdet med de Frivillige Organisationer, det tætte samarbejde med Servicekorpset på indkvarteringsstederne samt have stor betydning for afdelingen Aktiv Indsats og Integration (Integrationsteamet).
Konsekvenserne ved nedlæggelse af stillingen som boligsocialmedarbejder:
• Mangel på støtte i hverdagslivet: Mange beboere, som har svært ved at navigere i det danske system, mister en vigtig støtteperson, som hjælper dem med at forstå breve, komme i kontakt med myndigheder, finde bolig, få deres børn i institution eller skole, eller blot føle sig som en del af et fællesskab.
• Øget isolation og marginalisering: Den boligsociale medarbejder er ofte den, der opdager mistrivsel, ensomhed eller begyndende problemer – og handler på det. Uden denne indsats risikerer vi, at mennesker forsvinder længere ud i isolation og afmagt.
• Mindre tryghed og flere konflikter på indkvarteringsstederne: Den boligsociale indsats bidrager til at skabe ro, sammenhængskraft og tryghed på indkvarteringsstederne med mange forskellige beboere. Den boligsociale medarbejder er ofte den, der fanger problemerne, før de udvikler sig – og uden denne indsats risikerer vi en eskalering og svækkelse af fællesskaber.
• Borgere med særlige behov og ældre borgere: Borgere med særlige behov og ældre borgere – især med sproglige eller sociale udfordringer – har stor gavn af en boligsocial medarbejder, som hjælper dem med at bevare kontakten til omgivelserne, få hjælp i tide og deltage i lokale fællesskaber. Uden denne støtte risikerer vi øget ensomhed, mistrivsel og flere akutte henvendelser til Social- og Ældreområdet.
• Frivillige Organisationer og Foreninger: Den boligsociale medarbejder er ofte bindeleddet mellem civilsamfundet og borgerne. Når denne brobygning fjernes, risikerer vi, at værdifulde tilbud og aktiviteter ikke når ud til dem, der har allermest brug for dem. Foreningerne mister deres kontaktperson, og borgerne mister adgang til et fællesskab, der kan være livsforandrende.
• Integrationsområdet: Ved modtagelse af nye borgere fra andre lande spiller den boligsociale medarbejder en central rolle i at lette overgangen og sikre en god start i Danmark. Hvis denne funktion fjernes, vil sagsbehandlerne i Integrationsteamet stå med en langt tungere opgave. De skal ikke blot håndtere deres almindelige sagsbehandling, men også bruge betydelig ekstra tid og ressourcer på praktisk og social støtte, som ellers blev løftet i fællesskab med den boligsociale medarbejder.
Fakta:
Frederikssund Kommune har 7 midlertidige indkvarteringssteder, hvor der er indkvarteret ukrainere.
- Nordhøj (pt. 28 personer – hovedsaligt andre flygtninge)
- Ferslev Skole (pt. 51 personer)
- Skolevejens Børnehave (pt. 21 personer)
- Regnbuen (pt. 22 personer)
- Møllevej 25 (pt. 18 personer)
- Tolleruphøj (pt. 34 personer)
- Lundevej 18D (pt. 12 personer)
Frederikssund Kommune har 4 lagre tilknyttet midlertidig indkvartering.
På Nordhøj bor der hovedsaligt flygtninge fra andre lande. Én af sagsbehandlerne i Integrationsteamet er tilknyttet Nordhøj, med en funktion som boligsocial medarbejder på 5 timer pr. uge.
Den boligsociale medarbejders funktioner på de andre 6 midlertidige indkvarteringssteder vil overgå til sagsbehandlere i Integrationsteamet.
Modtagelse:
• Klargøring af værelse på midlertidig indkvartering
• Henter de ukrainske flygtninge på stationen og følger dem hen på kommunen
• Efter samtale med sagsbehandler, køres borgere ud på midlertidig indkvartering
• Hjælp til at forstå husregler, lejekontrakter og rettigheder/pligter som beboer.
• Nøgleudlevering
• Rundvisning
• Hjælp til digital selvbetjening (MitID, e-Boks, borger.dk).
Lager på indkvarteringsteder:
• Indkøb
• Lagerstyring
Rådgivning og mulighed for permanent bolig:
Øget fokus på, at borgere der er i arbejde, flytter i permanent bolig.
• Rådgivning om muligheder for permanent bolig
• Opskrivning i boligselskaber
• Gennemgang af lejekontrakt
• Ansøgning om etablering og beboerindskudslån
• Udlevering af nøgler og lejlighedsindflytningssyn
• Hjælp til at flytte adresse/fraflytning
• Bestille rengøring af værelse ved fraflytning af midlertidig indkvartering
Andet:
• Beboermøder
• Konflikthåndtering mellem beboere, fx ved støj, rengøring, adfærd.
• Opfølgning på huslejerestancer og samarbejde med kommunen.
• Hjælp til at forstå breve fra det offentlige
• Koordinering af praktiske opgaver som reparationer, rengøring og vedligehold.
• Videregivelse af beboernes behov eller problemer til viceværten.
• Opgaveformidling ved særlige behov (fx hvis en beboer har nedsat funktionsevne)
• Kontakt til hjemmeplejen og visitation ved behov.
• Koordinering med sygeplejersker, terapeuter og læger ved komplekse forløb.
• Hjælp til at forstå og følge behandlingsplaner.
• Støtte ved hospitalsindlæggelser og udskrivninger.
• Hjælp til indkøb af hjælpemidler.
• Skabelse af aktiviteter sammen med frivillige (fællesspisning og sociale arrangementer)
• Samarbejde med kirker og andre sociale aktører.
Hvis man sammenligner Nordhøj, hvor der pt. er indkvarteret 28 personer og der her er tilknyttet sagsbehandler med 5 timer pr. uge, som boligsocial medarbejder, vil det svare til, at sagsbehandlerne i Integrationsteamet skal bruge ekstra 28 timer pr. uge på de 6 ukrainske indkvarteringssteder, hvilket svarer til 0,75 årsværk.
I 2024 har Frederikssund Kommune modtaget 73 ukrainere, fordelt på 30 modtagelser.
I 2025, frem til dato, har Frederikssund Kommune modtaget 40 ukrainere, fordelt på 21 modtagelser.
Krigen i Ukraine er ikke slut og Asylcentrene melder, at de er fuldt booket med ukrainske flygtninge, hvorfor vi skal forvente flere modtagelser.
Derudover benyttes den boligsociale medarbejder som tolk ved opfølgning på kontrakt på de selvforsørgende borgere samt pensionisterne.
Personalemæssige konsekvenser:
I integrationsteamet er der 3 sagsbehandlere og en fagkoordinator, som er tilknyttet Center for Beskæftigelse og Social. Disse medarbejdere er i forvejen presset mht. opgaver indenfor beskæftigelse.
Udover at serviceniveauet bliver forringet, er der boligsociale funktioner, som stadig skal løses. Dette vil fremadrettet blive lagt over på sagsbehandlere, hvor der skal ydes ekstra 0,75 årsværk. Der er ikke 50 % refusion fra staten.
Det vil også have en negativ betydning for den beskæftigelsesrettede indsats og kan meget vel føre til nedslidte medarbejdere og dårligt arbejdsmiljø.
Økonomisk konsekvens:
Boligsocial medarbejder: 0,9 årsværk, som konteres under konto 5.60, hvor der er 50 % statsrefusion. Årslønnen udgør ca. 0,4 mio. kr., og der kan derfor kun spares 0,2 mio. kr.
Hvis opgaven skal løses af sagsbehandler, vil det svare til 0,75 årsværk. Årslønnen udgør ca. 0,5 mio. kr., og vil derfor koste 0,375 mio. kr.
Uden den boligsociale medarbejder skal der forventes ekstra udgifter til tolkning pr. år:
- Jobcenter – Modtagelser (3 t. tlf. tolk) 21.600,- kr.
- Jobcenter - Opfølgning selvforsørgende og pensionister 14.200,-
Dertil kommer der flere henvendelser fra borgere, hvor der skal bestilles tolk.
Nedlæggelse af stillingen vil berøre forskellige områder, så som:
Det sociale område, Familieområdet, Ældre- og sundhedsområdet, samarbejdet med de Frivillige Organisationer, det tætte samarbejde med Servicekorpset på indkvarteringsstederne samt have stor betydning for afdelingen Aktiv Indsats og Integration (Integrationsteamet).
Konsekvenserne ved nedlæggelse af stillingen som boligsocialmedarbejder:
• Mangel på støtte i hverdagslivet: Mange beboere, som har svært ved at navigere i det danske system, mister en vigtig støtteperson, som hjælper dem med at forstå breve, komme i kontakt med myndigheder, finde bolig, få deres børn i institution eller skole, eller blot føle sig som en del af et fællesskab.
• Øget isolation og marginalisering: Den boligsociale medarbejder er ofte den, der opdager mistrivsel, ensomhed eller begyndende problemer – og handler på det. Uden denne indsats risikerer vi, at mennesker forsvinder længere ud i isolation og afmagt.
• Mindre tryghed og flere konflikter på indkvarteringsstederne: Den boligsociale indsats bidrager til at skabe ro, sammenhængskraft og tryghed på indkvarteringsstederne med mange forskellige beboere. Den boligsociale medarbejder er ofte den, der fanger problemerne, før de udvikler sig – og uden denne indsats risikerer vi en eskalering og svækkelse af fællesskaber.
• Borgere med særlige behov og ældre borgere: Borgere med særlige behov og ældre borgere – især med sproglige eller sociale udfordringer – har stor gavn af en boligsocial medarbejder, som hjælper dem med at bevare kontakten til omgivelserne, få hjælp i tide og deltage i lokale fællesskaber. Uden denne støtte risikerer vi øget ensomhed, mistrivsel og flere akutte henvendelser til Social- og Ældreområdet.
• Frivillige Organisationer og Foreninger: Den boligsociale medarbejder er ofte bindeleddet mellem civilsamfundet og borgerne. Når denne brobygning fjernes, risikerer vi, at værdifulde tilbud og aktiviteter ikke når ud til dem, der har allermest brug for dem. Foreningerne mister deres kontaktperson, og borgerne mister adgang til et fællesskab, der kan være livsforandrende.
• Integrationsområdet: Ved modtagelse af nye borgere fra andre lande spiller den boligsociale medarbejder en central rolle i at lette overgangen og sikre en god start i Danmark. Hvis denne funktion fjernes, vil sagsbehandlerne i Integrationsteamet stå med en langt tungere opgave. De skal ikke blot håndtere deres almindelige sagsbehandling, men også bruge betydelig ekstra tid og ressourcer på praktisk og social støtte, som ellers blev løftet i fællesskab med den boligsociale medarbejder.
Fakta:
Frederikssund Kommune har 7 midlertidige indkvarteringssteder, hvor der er indkvarteret ukrainere.
- Nordhøj (pt. 28 personer – hovedsaligt andre flygtninge)
- Ferslev Skole (pt. 51 personer)
- Skolevejens Børnehave (pt. 21 personer)
- Regnbuen (pt. 22 personer)
- Møllevej 25 (pt. 18 personer)
- Tolleruphøj (pt. 34 personer)
- Lundevej 18D (pt. 12 personer)
Frederikssund Kommune har 4 lagre tilknyttet midlertidig indkvartering.
På Nordhøj bor der hovedsaligt flygtninge fra andre lande. Én af sagsbehandlerne i Integrationsteamet er tilknyttet Nordhøj, med en funktion som boligsocial medarbejder på 5 timer pr. uge.
Den boligsociale medarbejders funktioner på de andre 6 midlertidige indkvarteringssteder vil overgå til sagsbehandlere i Integrationsteamet.
Modtagelse:
• Klargøring af værelse på midlertidig indkvartering
• Henter de ukrainske flygtninge på stationen og følger dem hen på kommunen
• Efter samtale med sagsbehandler, køres borgere ud på midlertidig indkvartering
• Hjælp til at forstå husregler, lejekontrakter og rettigheder/pligter som beboer.
• Nøgleudlevering
• Rundvisning
• Hjælp til digital selvbetjening (MitID, e-Boks, borger.dk).
Lager på indkvarteringsteder:
• Indkøb
• Lagerstyring
Rådgivning og mulighed for permanent bolig:
Øget fokus på, at borgere der er i arbejde, flytter i permanent bolig.
• Rådgivning om muligheder for permanent bolig
• Opskrivning i boligselskaber
• Gennemgang af lejekontrakt
• Ansøgning om etablering og beboerindskudslån
• Udlevering af nøgler og lejlighedsindflytningssyn
• Hjælp til at flytte adresse/fraflytning
• Bestille rengøring af værelse ved fraflytning af midlertidig indkvartering
Andet:
• Beboermøder
• Konflikthåndtering mellem beboere, fx ved støj, rengøring, adfærd.
• Opfølgning på huslejerestancer og samarbejde med kommunen.
• Hjælp til at forstå breve fra det offentlige
• Koordinering af praktiske opgaver som reparationer, rengøring og vedligehold.
• Videregivelse af beboernes behov eller problemer til viceværten.
• Opgaveformidling ved særlige behov (fx hvis en beboer har nedsat funktionsevne)
• Kontakt til hjemmeplejen og visitation ved behov.
• Koordinering med sygeplejersker, terapeuter og læger ved komplekse forløb.
• Hjælp til at forstå og følge behandlingsplaner.
• Støtte ved hospitalsindlæggelser og udskrivninger.
• Hjælp til indkøb af hjælpemidler.
• Skabelse af aktiviteter sammen med frivillige (fællesspisning og sociale arrangementer)
• Samarbejde med kirker og andre sociale aktører.
Hvis man sammenligner Nordhøj, hvor der pt. er indkvarteret 28 personer og der her er tilknyttet sagsbehandler med 5 timer pr. uge, som boligsocial medarbejder, vil det svare til, at sagsbehandlerne i Integrationsteamet skal bruge ekstra 28 timer pr. uge på de 6 ukrainske indkvarteringssteder, hvilket svarer til 0,75 årsværk.
I 2024 har Frederikssund Kommune modtaget 73 ukrainere, fordelt på 30 modtagelser.
I 2025, frem til dato, har Frederikssund Kommune modtaget 40 ukrainere, fordelt på 21 modtagelser.
Krigen i Ukraine er ikke slut og Asylcentrene melder, at de er fuldt booket med ukrainske flygtninge, hvorfor vi skal forvente flere modtagelser.
Derudover benyttes den boligsociale medarbejder som tolk ved opfølgning på kontrakt på de selvforsørgende borgere samt pensionisterne.
Personalemæssige konsekvenser:
I integrationsteamet er der 3 sagsbehandlere og en fagkoordinator, som er tilknyttet Center for Beskæftigelse og Social. Disse medarbejdere er i forvejen presset mht. opgaver indenfor beskæftigelse.
Udover at serviceniveauet bliver forringet, er der boligsociale funktioner, som stadig skal løses. Dette vil fremadrettet blive lagt over på sagsbehandlere, hvor der skal ydes ekstra 0,75 årsværk. Der er ikke 50 % refusion fra staten.
Det vil også have en negativ betydning for den beskæftigelsesrettede indsats og kan meget vel føre til nedslidte medarbejdere og dårligt arbejdsmiljø.
Økonomisk konsekvens:
Boligsocial medarbejder: 0,9 årsværk, som konteres under konto 5.60, hvor der er 50 % statsrefusion. Årslønnen udgør ca. 0,4 mio. kr., og der kan derfor kun spares 0,2 mio. kr.
Hvis opgaven skal løses af sagsbehandler, vil det svare til 0,75 årsværk. Årslønnen udgør ca. 0,5 mio. kr., og vil derfor koste 0,375 mio. kr.
Uden den boligsociale medarbejder skal der forventes ekstra udgifter til tolkning pr. år:
- Jobcenter – Modtagelser (3 t. tlf. tolk) 21.600,- kr.
- Jobcenter - Opfølgning selvforsørgende og pensionister 14.200,-
Dertil kommer der flere henvendelser fra borgere, hvor der skal bestilles tolk.