
Besparelse på aktivitetsbeløbet vil medføre serviceforringelse for vores børn i dagplejen
Høring om budgetforslag 2026
Høringssvar 113
Områder: Børn, familier og forebyggelse
Mette Graabæk
Bygaden 23, 3550 Slangerup
Modtaget: 12. september 2025 kl. 11:22
007. Ensartning af serviceniveau for beløb til aktiviteter for børn i dagstilbud.
At mene at aktivitetesbeløbet kan nedsættes i dagplejen til dagstilbuddets takst er urealistisk og vil medføre serviceforringelse og et mere fattigt tilbud til børnene der går i dagplejen, samt have en negativ indvirkning på dagplejernes arbejdsmiljø.
Grundet dagplejen er opdelt over mange matrikler, medfølger der også en del mere udstyr som ikke kan "deles" på samme måde som det kan i et børnehus. Eks. stole, cykler og barnevogne. Dagplejen råder feks. over 21 ladcykler der alle har en serviceaftale, sammenlignet med et børnehus der har 2-4 de skal honoreres en serviceaftale på. Disse midler giver mulighed for at dagplejerne kan besøge hinanden og tage på tur, hvilket giver større børnefælleskab og oplevelser til børnene.
Når der ansættes en ny personale i et børnehus er dette uden udgifter, da de indgår i et allerede etableret børnehus - når der ansættes en ny dagplejer bliver pengene til at etablere et nyt dagplejehjem hentet i aktivitetsbeløbet.
At man samtidig ønsker at ansætte flere dagplejere i Frederikssund og Slangerup til at aflaste den kommende mangel på pladser til 0-2 årige, hænger ikke sammen med at midlerne til at bl.a. etablere de nye dagplejere bliver reduceret.
Dagplejerne har i forvejen et lille budget til legetøj og kreative materialer, der kommer fra aktivitetsbeløbet, som de så ydermere er bundet af at de skal handle via "kataloget", som i flere henseender er en dyre indkøbsløsning.
Så at mene at dagplejen og dagstilbuddene budget-mæssigt kan skæres over i en kam er ikke realistisk, da disse to tilbud eksistere på vidt forskellige præmisser og deraf også har vidt forskellige økonomier der skal forvaltes.
At mene at aktivitetesbeløbet kan nedsættes i dagplejen til dagstilbuddets takst er urealistisk og vil medføre serviceforringelse og et mere fattigt tilbud til børnene der går i dagplejen, samt have en negativ indvirkning på dagplejernes arbejdsmiljø.
Grundet dagplejen er opdelt over mange matrikler, medfølger der også en del mere udstyr som ikke kan "deles" på samme måde som det kan i et børnehus. Eks. stole, cykler og barnevogne. Dagplejen råder feks. over 21 ladcykler der alle har en serviceaftale, sammenlignet med et børnehus der har 2-4 de skal honoreres en serviceaftale på. Disse midler giver mulighed for at dagplejerne kan besøge hinanden og tage på tur, hvilket giver større børnefælleskab og oplevelser til børnene.
Når der ansættes en ny personale i et børnehus er dette uden udgifter, da de indgår i et allerede etableret børnehus - når der ansættes en ny dagplejer bliver pengene til at etablere et nyt dagplejehjem hentet i aktivitetsbeløbet.
At man samtidig ønsker at ansætte flere dagplejere i Frederikssund og Slangerup til at aflaste den kommende mangel på pladser til 0-2 årige, hænger ikke sammen med at midlerne til at bl.a. etablere de nye dagplejere bliver reduceret.
Dagplejerne har i forvejen et lille budget til legetøj og kreative materialer, der kommer fra aktivitetsbeløbet, som de så ydermere er bundet af at de skal handle via "kataloget", som i flere henseender er en dyre indkøbsløsning.
Så at mene at dagplejen og dagstilbuddene budget-mæssigt kan skæres over i en kam er ikke realistisk, da disse to tilbud eksistere på vidt forskellige præmisser og deraf også har vidt forskellige økonomier der skal forvaltes.