Frederikssund Kommunes logo

Høringssvar fra Rådgivningshuset

Høring om budgetforslag 2026

Høringssvar 92

Områder: Social og sundhed

Camilla Andersen, Rådgivningshuset
Lundevej 13, 3600 Frederikssund
Modtaget: 11. september 2025 kl. 14:26

007 Effektivisering af administrative opgaver i Rådgivningshuset.
008 Tilpasning af åbningstid på åben rådgivning i Rådgivningshuset
Nedjustering af den åbne rådgivning vil få konsekvenser for borgerne, da de vil have færre dage at de kan komme hertil. Der er nogle borgere der har mest energi om formiddagen og såfremt denne lukkes, er der kun eftermiddagstider. Borgerne der henvender sig om onsdagen vil fortsat have behov for støtte og vil derfor komme de andre dage. Såfremt vi har fået fjernet ressourcer fra onsdagsrådgivningen vil borgerne ikke længere kunne få samme omfang af støtte og serviceniveauet vil blive forringet.
Det vil bevirke at der er mere run på de åbningstider der er, og de sårbare borgere der har svært ved at komme når der er mange mennesker, vil få vanskeligt ved at komme.
De sårbare borgere har i forvejen svært ved at kontakte ”systemet” og jo mere begrænset adgangen bliver, jo mere kø vil der være og flere borgere der ikke får den nødvendige hjælp.
Tillige er der i forvejen indbudt med en besparelse på administrativt personale 15 timer ugentligt, hvilket har lagt flere administrative opgaver på de resterende medarbejderne. Generelt er der mere fokus på arbejdsgange, øget dokumentationskrav. mv., som også bevirker mere administrativt arbejde.
Medarbejderne oplever at tilgangen af borgere der har brug for støtte er stigende, hvilket gør lukning af dele af åben rådgivning udfordrende.
Dengang Rådgivningshuset blev etableret var formålet, at åbne et tilbud for udsatte borgere, så borgerne kunne komme ind fra gaden og få hjælp med det samme. Det bliver vanskeligt i fremtiden, hvis åbningstiden halveres.
004 Indførelse af fast ugentlig lukkedag for alle kommunens
administrationsbygninger
Dette vil blive udfordrende i og med at der i forvejen er rift om mødelokalerne og såfremt der er en dag mindre at benytte sig af disse, vil der blive endnu mere pres på mødelokalerne.
Det er ikke alle medarbejdere der har faste arbejdspladser, da beregningen er lavet på 0,8 plads pr. medarbejder. Derfor er det problematisk hvis alle arbejder hjemme den samme dag, da medarbejderne så vil møde ind de resterende 4 arbejdsdage. Der er flere medarbejdere i Rådgivningshuset der har mange borgere i § 82b forløb, mentorforløb, udskrivningsmentor, jobformidler, hvor det er uhensigtsmæssigt at mødet skal foregå på teams eller telefon. Der kan være møder borgerne skal til f.eks. fremmøde ved speciallæge, læge mv. og derfor uhensigtsmæssigt at deres mentor/støtteperson, ikke kan komme med. Der er borgere der har fremmødesikring til f.eks. virksomhedspraktik, hvor der ligeledes er problematisk. Der kan være borgere der bliver udskrevet fra psykiatrisk afdeling, hvor vi ligeledes skal fremmøde som udskrivningsmentor.
Endvidere vil det betyde at vi kollegaer, vil se mindre til hinanden, hvilket besværliggøre vores samarbejde og er med til, at skabe et dårligere arbejdsmiljø. Derudover er der nogle som ikke fungerer på hjemmearbejdspladser, men har det bedre med at møde fysisk op på arbejdspladsen.

Såfremt forslaget indføres, ser vi gerne at det bliver valgfrit for medarbejderne, hvordan vi administrerer/lægger hjemmearbejdsdagen, så det bliver mere fleksibelt for den enkelte medarbejder.