Frederikssund Kommunes logo

Socialpædagogisk faglighed mangler og forringes i Frederikssund Kommune

Høring om budgetforslag 2026

Høringssvar 138

Områder: Økonomiudvalget inkl. tværgående, Børn, familier og forebyggelse, Social og sundhed, Unge, fritid og idræt, Omsorg og ældre

Neel Linhøft Ingstrup, Socialpædagogerne Nordsjælland
Modtaget: 12. september 2025 kl. 16:08

OBS! høringssvaret er også vedhæftet i et læsevenligt format.
Bemærkninger til høring vedr. Frederikssund Kommunes budget 2026
Overordnede bemærkninger
Socialpædagogerne Nordsjælland ser med stor bekymring på den kedelige udvikling i Frederikssunds Kommune. Under halvdelen (48 % i 2024) af de ansatte på socialpædagogiske arbejdspladser er uddannede socialpædagoger. Knap 20 % af det faste socialpædagogiske personale, som er ansat i kommunen, er over 62 år. Man må derfor forvente, at denne gruppe tilbagetrækker sig fra arbejdsmarkedet indenfor en overskuelig årrække. Når samtidigt stadig færre vælger at læse til socialpædagog, vil kommunen i fremtiden få endnu større udfordringer ift. at rekruttere socialpædagogisk personale og med at kunne tilbyde kvalitet på de socialpædagogiske arbejdspladser. Det er hverken borgere, pårørende eller medarbejdere tjent med.
I kommunes personalebutik står følgende:
”Medarbejderne er kommunens vigtigste ressource. Vi vil i fællesskab sikre høj faglighed samt skabe gode og fleksible rammer for udførelse af arbejdet. Stærke arbejdsfællesskaber samt åbenhed og tillid skal bidrage til, at vi i fællesskab kan tage ansvar og handle.”
I år er de socialpædagogiske indsatser særligt ramt af forslag om nedskæringer. Flere af de foreslåede besparelser udgør en markant forringelse af kerneopgaven for borgerne med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser, som vil give tab af livskvalitet, trivsel og progression hos en i forvejen sårbar/udsat gruppe af borgere. Derudover omhandler budgetforslagene nedskæringer på omkring socialpædagogiske 10 stillinger. Det stiller vi os undrende overfor, da kommunen i sin handicap- og psykiatripolitik angiver følgende:
”Høj faglighed og stærke relationer Vi understøtter dine egne ressourcer ved hjælp af høj faglighed og de rigtige tilbud. Fagligheden sikres gennem veluddannet personale og løftes gennem gode menneskelige relationer.
Vi arbejder med anerkendte metoder, hvor der er dokumentation for, at de virker, og vi arbejder forebyggende.”
Det er essentielt, at socialpædagoger har rammerne til at kunne løse kerneopgaverne, så borgeren bliver støttet med faglighed og kvalitet og dette gøres nu engang ved, at der er nok medarbejdere med den rigtige faglighed samt timer nok til de opgaver. Hvis de samme opgaver skal løses med færre timer/ansatte, vil det klart give forringet arbejdsmiljø og kvalitet og længere ventelister og det vil påvirke både medarbejdere, ledelse og borgere.
Det undrer os også, at man i førnævnte politik taler om forebyggelse. Besparelser på områder med socialpædagogisk indsats, ender ofte med at blive dyrere – både økonomisk og menneskeligt.
En analyse af Rambøll fastslår:
- På botilbud med en lavere andel socialpædagoger er det 45,6 pct. af borgerne, som i høj grad trives. For borgere på bosteder med en højere andel socialpædagoger er det tal på 54,9 pct. Det svarer til en forskel på over 20 pct.
- På botilbud med lavere andel socialpædagoger kommer 11,2 pct. af borgere i job, mens det gælder for 16,7 pct. af borgerne på botilbud med flere socialpædagoger. Det svarer til en forskel på 49 pct.
- Borgere på botilbud, hvor andelen af socialpædagoger er lavere, har i gennemsnit 5,4 lønnede arbejdstimer om måneden, mens det er 7,3 lønnede arbejdstimer om måneden for borgere på bosteder med flere socialpædagoger – en forskel på 37 pct.
- Blandt borgere, der er på botilbud med en lavere andel socialpædagoger, oplever 11,2 pct. en psykiatrisk indlæggelse inden for et halvt år. Det gælder kun for 3,7 pct. af borgerne på et bosted med en større andel af socialpædagoger. Altså tre gange så mange indlæggelser for borgere på tilbud med lavest andel socialpædagoger.
- Ser man på genindlæggelser i psykiatrien er tallene også markante. Her har 4,4 pct. af borgerne på tilbud med en lavere andel socialpædagoger en genindlæggelse mod blot 1,3 pct. på tilbud med en højere andel socialpædagoger. Det er mere end tre gange så mange genindlæggelser for borgere på tilbud med lavest andel socialpædagoger.
- For borgere på botilbud med en lavere andel socialpædagoger oplever 16,2 pct. en somatisk indlæggelse inden for et halvt år, mens det gælder for 11,2 pct. af borgerne på bosteder med højere andel af socialpædagoger. Det svarer til en forskel på 31 pct.
Bemærkninger til konkrete budgetforslag
ØKONOMIUDVALGET
001 Administrative effektiviseringer og regelforenkling
Socialpædagogerne har erfaret, at effektiviseringer ændrer i stedet for afvikler arbejdsgange og at ikke-administrative faggrupper får mindre tid til kerneopgaven, når de skal bruge tid på administrativt arbejde. Medarbejdere har endnu ikke har set effekten af en reduktion af lønbudgettet i 2024 som følge af en automatisering og robotisering, ligesom medarbejdere fortsat har til gode at se en effekt af automatisering af vagtplanen.
TVÆRGÅENDE FORSLAG
001 Etablering af nyt undervisningstilbud i Ungeliv
Vi opfordrer til at man stiller krav til medarbejdere om at have en socialpædagogisk uddannelse, for at kunne levere kvalitet og skabe et fagligt og godt arbejdsmiljø.
002 Rammebesparelse
At pålægge lokale budgetansvarlige at udmønte en uspecificeret rammebesparelse på ca. 0,2 procent af deres samlede budget, er en ansvarsfraskrivelse for politikerne. Kommunale socialpædagogiske arbejdspladser skal ikke genere overskud og er i forvejen underlagt effektiviseringer og manglende investeringer, hvorfor det rammer både den faglige kvalitet og arbejdsmiljøet, hvis dette budgetforslag godkendes. Der er ingen god faglig måde at spare på det specialiserede socialområde, når den socialpædagogiske andel kun er 48% og når der år efter år sker en forringelse af kerneopgaven.
SOCIAL OG SUNDHED
003 Færre dage i dagtilbud (§ 103 og § 104)
Det kan være positivt at genbesøge visiteringer til §103 og §104 mhp. at finde de tilbud, der er mest gavnlige for borgeren – men det må ikke være uden et sundheds- og socialfagligt formål med øje. Dagtilbud er med til at styrke borgeren og forebygge tilbagefald.
Det vil kræve flere personaleressourcer for bofællesskaberne, at flere borgere bliver hjemme – ikke færre. Derfor undrer det os, at man vil nedlægge ca. ½ fuldtidsstilling. Vi il påpeger vigtigheden af at tilføres ekstra ressourcer til bostedet, så beboeren ikke er overladt til sig selv. Dertil ønsker vi at henlede opmærksomheden på arbejdsmiljøet, som også vil være under pres med færre medarbejdere, som skal bruge socialpædagogiske ressourcer på at aktivere de hjemmeblivende borgere, så borgerne ikke bliver understimulerede og får forringet livskvalitet. På sigt har det konsekvenser for den faglige kvalitet.
004 Generel omkostningsreduktion på AKU Center Frederikssund
Socialpædagogerne ser positivt på at man vil arbejde med at reducere sygefravær, men denne indsats vil være spildt, hvis man reducerer det socialpædagogiske personale. Forskning viser en sammenhæng mellem en høj andel af socialpædagoger og et bedre arbejdsmiljø med mindre personaleomsætning og sygefravær.
005 Tilpasning af borgerferie i botilbud til kommunens serviceniveau
Frederikssund Kommune betaler ikke for personalets deltagelse på beboerferien i sommerperioden.
Det fremgår, at de personalemæssige konsekvenser vil betyde en nedskæring på ca. 0,1 fuldtidsstilling, som håndteres inden for normal til- og afgang. Er der aftalt noget med medarbejdere om fx pension eller udtrykt ønske om at gå ned i tid? Ellers opfordrer vi til at tydeliggøre i budgetaftalen, om en socialpædagog vil blive pålagt at gå ned i tid, såfremt der ikke er en ”normal afgang”.
006 Tilpasning af borgerferie i Handicap og Botilbud
Det fremgår af budgetforslaget, at de personalemæssige konsekvenser vil betyde en nedskæring på ca. 1/2 fuldtidsstilling, som søges håndteret inden for normal til- og afgang. Når der står, at der søges at håndtere den personalemæssige konsekvens, betyder det da, at kommunen potentielt vil fyre personale, hvis der ikke kommer en naturlig afgang inden for 2026? Vi vil gerne vide, hvordan og hvornår (deadline/bagkant) man konkret vil implementere denne besparelse.
007 Effektivisering af administrative opgaver i Rådgivningshuset
008 Tilpasning af åbningstid på åben rådgivning i Rådgivningshuset
De to budgetforslag kan potentielt forringe både arbejdsmiljø, service og medføre personaleflugt. En indskrænkning af åbningstiden, vil øge det pres, der allerede er på medarbejderne, og forringe serviceniveauet overfor borgerne.
Herudover indebærer budgetforslaget en personalereduktion svarende til 15 ugentlige timer. Dét vil lægge yderlige pres på de resterende medarbejdere, som skal udføre administrative opgaver som følge deraf.
009 Hjemtagelse af alkoholbehandling
Fælles faglig udvikling kan være positivt, men det står ikke klart, hvem der har ansvaret for udviklingen. Det bør tydeligt fremgå af et eventuelt beslutningsmateriale, at den faglige opkvalificering er en ledelsesopgave – og ikke en opgave man forventer sker automatisk gennem samarbejde på medarbejderniveau.
010 Optimering af levering af socialpædagogisk støtte til voksne i egen bolig
Socialpædagogerne ser undrende på forslaget om at bibeholde det eksisterende serviceniveau, for ikke at tale om arbejdsmiljø, samtidig med, at man reducerer med ”ca. 1,5 fuldtidsstilling som støttekontaktperson”.
UNGE, FRITID OG IDRÆT
004 Målgruppen for YoungMind (Sammen på sporet) ændres
Forslaget bærer præg af et ønske om at sænke udgifterne på kort sigt, men på lang sigt kan det have betydelige negative økonomiske og menneskelige konsekvenser, idet den forebyggende indsats indskrænkes/lukkes. Det vil på sigt kræve mere gennemgribende indsatser i psykiatrien, som i forvejen er overbelastet pga. nedskæringer og personaleflugt.
Der er også en urimelighed i, at tilbuddet ændres efter at have eksisteret i under et år. Det virker hverken professionelt eller fremsynet at sætte et sådant projekt i søen, for så allerede at ændre på det pga. økonomi.
005 Effektivisering af STU-kørsler
At støtte mennesker i deres livsmestring er en vigtig del af det socialpædagogiske arbejde, men det ville være hensigtsmæssigt, hvis man i forslaget uddybede, hvem man mener, skal stå for aktivt at arbejde ”med de unge, som har særlige kørselsordninger, med henblik på, at de kan blive selvtransporterende.” Er det pårørende eller det socialpædagogiske personale?
BØRN, FAMILIER OG FOREBYGGELSE
002 Udvidelse af Skibbyhøjs målgruppe ned til 16 år
Budgetforslaget skal have anerkendelse for at have til hensigt at opkvalificere personale for at kunne arbejde kvalificeret med en ny målgruppe. Vi opfordrer til, at en investering i en ny medarbejder bliver en investering i socialpædagogisk faglighed til gavn for målgruppe, personale og pårørende.


Socialpædagoger, KL.
Antal personer totalt samt >= 62 år. Undergrænse >= 5.
Kommunenavn Overenskomst Antal personer Heraf antal personer 62+ Andel 62+
Egedal Socialpædagoger 135 25 18,5%
Frederikssund Socialpædagoger 152 29 19,1%
Greve Socialpædagoger 83 11 13,3%
Køge Socialpædagoger 159 28 17,6%
Halsnæs Socialpædagoger 90 16 17,8%
Gribskov Socialpædagoger 91 23 25,3%
Venlig hilsen
Socialpædagogerne Nordsjælland

Bilag/dokumentation

Frederikssund Kommune er ikke er ansvarlig for tilgængeligheden af indholdet af bilag, da det er tredjepartsindhold som kommunen ikke har betalt, kontrolleret eller udviklet.