Idræts- og lederpriser – kriterier

Frederikssund Kommunes Folkeoplysningsudvalg har besluttet at honorere udøvere, trænere og ledere i kommunens mange folkeoplysende foreninger ved at uddele en årlig idrætspris, lederpris og fritidspris samt et antal anerkendelser for idræts- eller spejderpræstationer.

Priserne gives for indsatsen i et afsluttet kalenderår og vil blive overrakt i det efterfølgende år – i uge 9.

Priserne og kriterierne er følgende:

Idrætsprisen

Modtagere kan være en udøver eller et hold fra en forening, der er godkendt som folkeoplysende forening i Frederikssund Kommune, og har ydet en bemærkelsesværdig præstation i det forgangne år.

En bemærkelsesværdig præstation kan være:

• Et mesterskab
  • En oprykning
  • En særlig holdindsats
  • Indsatsen må gerne være kendt uden for kommunens grænser, men det er ingen betingelse.

Gives prisen til en enkeltperson honoreres den med 5.000 kr., gives prisen til et hold honoreres den med 15.000 kr.

Folkeoplysningsudvalget udvælger tre nominerede til idrætsprisen. De nominerede modtager besked om nominering inden prisoverrækkelsen.

Lederprisen

Modtagere kan være et medlem af en klub, forening eller lignende, der er godkendt som folkeoplysende forening i Frederikssund Kommune.

Modtageren skal inden for en årrække have virket som ulønnet leder eller træner indenfor en folkeoplysende forening, og være kendt som en god leder der har haft betydning for foreningens udvikling. Modtageren kan have gjort en særlig indsats for at skabe et stærkt fællesskab mv.

Prisen honoreres med 5.000 kr.

Folkeoplysningsudvalget udvælger tre nominerede til lederpriser. De nominerede modtager besked om nominering inden prisoverrækkelsen.

Fritidsprisen

Modtagere kan være en gruppe eller en forening, der er godkendt som folkeoplysende forening i Frederikssund Kommune, og har iværksat initiativer indenfor det folkeoplysende foreningsområde.

Initiativerne lever op til et eller flere af følgende krav:

• Det har skabt nytænkning og udvikling indenfor foreningsarbejdet
  • Det kan være til inspiration for andre
  • Det understøtter kommunens kultur-, fritids- og idrætspolitik
  • Det medvirker til at fremme folkeoplysningen
  • Det medvirker til at fremme udbuddet af fritidsaktiviteter for børn og unge
  • Det er et tværgående initiativ
  • Det virker integrationsfremmende
  • Det virker sundhedsfremmende

Prisen honoreres med 15.000 kr.

Folkeoplysningsudvalget udvælger tre nominerede til fritidsprisen. De nominerede modtager besked om nominering inden prisoverrækkelsen.

Unge Lederprisen

Modtager kan være en ung leder (under 25 år) fra en forening, der er godkendt som folkeoplysende forening i Frederikssund Kommune.

Prisen kan gives for:

• En bemærkelsesværdig præstation/indsats for foreningen.
  • At have prioriteret særlige værdier eller indsatser i måden at arbejde som ung leder.

Folkeoplysningsudvalget udvælger 3 nominerede til Unge Lederprisen. De nominerede modtager besked om nominering inden prisoverrækkelsen.

Prisen honoreres med 5.000 kr.

Sportslige anerkendelser

Modtagere af sportslige anerkendelse kan være: Personer og/eller hold fra en forening, der er godkendt som folkeoplysende forening i Frederikssund Kommune og som har vundet guld, sølv eller bronze ved internationale eller danske mesterskaber eller guld ved landsdelsmesterskaber eller sjællandske mesterskaber i regi af Danmarks Idræts-Forbund, Danske Gymnastik og Idrætsforeninger, Dansk Firmaidrætsforbund eller Dansk Handicap Idræts Forbund.

Spejder anerkendelser

Modtagere kan være en person, en spejderpatrulje og/eller en spejdergruppe, der er godkendt som folkeoplysende forening i Frederikssund Kommune.

Anerkendelser tildeles til dem, som har vundet en eller flere af udvalgte spejderaktiviteter, hvor en spejder eller spejderpatrulje får en placering, som nummer 1, 2 eller 3.

De indstilles af BUS til en anerkendelse fra kommune. Ved fremsendelse af indstillingen vedhæftet link til hjemmesiden for de nævnte arrangementer, således at forvaltningen får viden om den rette placering for den/de indstillede spejdere til anerkendelsen.

Spejderaktiviteterne udbydes af et af spejderkorps for eksempel. Oak City Rally, Spejder5kamp og Bispestaven.

Anerkendelse kan også gives til spejdergruppen, der har gennemført projekter/events, som har et specifikt, udfordrende spejdermæssigt islæt. Det er spejderaktiviteter med fokus på friluftsliv, det sociale engagement eller iværksætteri overfor andre foreninger eller organisationer. Det kræver godt samarbejde, gode spejderfærdigheder og løsninger i fællesskabet for at blive indstillet til anerkendelse.

Aktiviteterne kan være udbudt både lokalt, regionalt eller på landsplan.

BUS foretager indstillingerne til uddeling af en eller flere anerkendelser i henhold til de valgte kriterier.

Både sportslige og spejdermæssige anerkendelser honoreres med en kommunal erkendtlighed.

Indstillinger

Alle – såvel klubber, foreninger som enkeltpersoner - kan indstille kandidater til de fire priser samt anerkendelser. Prismodtagerne udpeges af Folkeoplysningsudvalget.

Kriterierne godkendt af Folkeoplysningsudvalget den 22. oktober 2022.