Bevilling af sygeplejeartikler, palliativ fysioterapi og ernæringspræparater

Lovgrundlag

Serviceloven § 122.

Formål med indsatsen

Formålet med bevilling af sygeplejeartikler, palliativ fysioterapi og ernæringspræparater er at sikre, at du, som har brug for pleje og har en dødelig sygdom kan få gratis behandling og pleje, ligesom du ville være berettiget til på et sygehus.

Målgruppe

Du kan få bevilling af sygeplejeartikler, palliativ fysioterapi og ernæringspræparater, hvis:

• Du har en dødelig sygdom.
  • Alle behandlingsmuligheder er udtømte.
  • Du efter en lægelig vurdering skønnes at have kort levetid tilbage (ca. 3-6 mdr.).
  • Du har behov for pleje og omsorg i den sidste tid.

Støtten gives uanset din og din families økonomiske situation.

Indhold

Bevilling af sygeplejeartikler, palliativ fysioterapi og ernæringspræparater indeholder dækning af udgifter til pleje og behandling til dig, som har brug for pleje og ønsker at dø i dit eget hjem eller på hospice.

Sygeplejeartikler består af for eksempel handsker, forbindsstoffer, særlige mundplejeartikler, sprøjter og kanyler.

Omfang og varighed

Der ydes hjælp til sygeplejeartikler, palliativ fysioterapi og ernæringspræparater når:

• Nærtstående i forbindelse med et etableret plejeforhold passer en døende.
  • Kommunen varetager plejen helt eller delvist eller kommunalbestyrelsen yder tilskud til hjælp, som familien selv antager.
  • Et hospice varetager plejen.

Som udgangspunkt kan du få palliativ fysioterapi en gang om ugen.

Frit valg

Du kan som regel selv vælge leverandør af sygeplejeartikler mv.:

• Sygeplejeartikler leveres dog oftest fra apotek.
  • Palliativ fysioterapi gives af en fysioterapeut i dit nærområde med ydernummer, hvilket betyder, at terapeuten yder behandling for den offentlige sygesikring. Der skal foreligge en lægelig henvisning.

Hvem skal jeg kontakte

Hvis du har spørgsmål eller får behov for støtte, kan du henvende dig til afdelingen Visitation og Hjælpemidler i Center for Sundhed, Forebyggelse og Ældre. Ring på telefonnummer 47 35 19 00 eller se mere i afsnittet ”Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har behov for støtte?”

Politisk udvalg

Kvalitetsstandarden hører under Omsorg og ældre.