Frederikssund Kommunes logo

Afløsning og aflastning til pårørende til ældre

Lovgrundlag

Servicelovens § 84, stk. 1

Formål med indsatsen

Formålet er at afløse eller aflaste dig, der er ægtefælle, forælder eller nær pårørende til en borger med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, som du passer i hjemmet. Sigtet med denne type tilbud er, at du fortsat skal have mulighed for at leve et aktivt liv med egne interesser og sociale kontakter.

Målet med aflastning er, at du sammen med din ægtefælle eller andre i din husstand, bedre kan få hverdagen til at hænge sammen, uden at de samlede opgaver bliver mere, end I kan magte. Det er for eksempel også formålet, at I kan støttes i at personen med støttebehov kan blive i jeres bolig, så længe som I ønsker det og magter det.

Målgruppe

Du kan blive tilbudt afløsning eller aflastning, hvis du som nærtstående pårørende (f.eks. ægtefælle eller forælder) passer en person over 18 år med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne i hjemmet.

For at være i målgruppen skal du varetage pasningsopgaver for den person, der har nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Samtidig skal personen ikke kunne være alene.

Hvorvidt du er i målgruppen for afløsning og aflastning bliver blandt andet vurderet på baggrund af:

  • En helhedsvurdering af hjemmets samlede ressourcer.
  • Din nærtståendes egne ressourcer og behov.
  • Dine ressourcer og behov for afløsning eller aflastning.

Afløsning og aflastning kan bevilges uafhængigt af, om betingelserne for at modtage hjælp til personlig pleje og praktisk hjælp efter servicelovens § 83 er opfyldt.

En pårørende, der er ansat af kommunen til at varetage pasningsopgaven, som ved ansættelse som selvudpeget hjælper, har ikke samtidig ret til afløsning eller aflastning.

Type af hjælp

Afløsning betyder, at kommunen hjælper med nærmere definerede praktiske opgaver i hjemmet eller tager hånd om din nærtstående i hjemmet, således at du kan være tryg ved at forlade hjemmet.

Aflastning betyder, at din nærtstående bliver taget hånd om uden for hjemmet.

Valget af typen af hjælp afgøres af kommunen på baggrund af en konkret og individuel vurdering af jeres behov og efter inddragelse af jer.

Afløsning – Indhold

Afløsning gives i hjemmet og kan omfatte hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet, personlig hjælp, pleje og omsorg.

Der gives som udgangspunkt ikke afløsning i hjemmet hvis der allerede er bevilget aflastning i form af dag- eller døgntilbud uden for hjemmet.

Indsatsen indeholder som udgangspunkt ikke overvågning af din pårørende. Sundhedsloven kan under visse omstændigheder eventuelt give mulighed for dette. Regionen varetager denne opgave.

Afløsning i form af rengøring

Du kan få støtte til den almindelige rengøring i hjemmet:

  • Støvsugning af tilgængelige gulvflader, tæpper og paneler.
  • Gulvvask/aftørring af tilgængelige gulvflader.
  • Aftørring med vand og rengøringsmidler i køkken og badeværelse.
  • Afstøvning i højde, medarbejder kan nå, når han/hun står på gulvet.
  • Vask af toiletkumme og håndvask på badeværelset.
  • Rengøring af hjælpemidler.
  • Skift af sengelinned.

Støtten omfatter rengøring i de rum, der benyttes til daglig, dvs. entré, badeværelse, soveværelse, køkken og opholdsstue. Dog maximalt 65 m².

Det fastsatte serviceniveau kan fraviges ved en konkret og individuel vurdering.

Rengøring forudsætter, at du eller din ægtefælle/pårørende er til stede.

Omfang og varighed

Omfang og varighed udmåles på baggrund af en konkret og individuel vurdering.

Kommunen har fastsat et serviceniveau for afløsning i form af rengøring. Udgangspunktet ifølge serviceniveauet er en times rengøring hver anden uge. Serviceniveauet kan fraviges efter en konkret og individuel vurdering.

Levering af indsatsen

Andre typer af afløsning end rengøring
Afløsning ydes som udgangspunkt i fire timer i tidsrummet 8 – 16 på hverdage. Omfang og varighed udmåles på baggrund af en konkret og individuel vurdering.

Afløsning i form af rengøring
Indsatsen udføres som oftest i tidsrummet fra kl. 8.00 til kl. 15.00 på hverdage.

Hjælpen sættes i bero ved indlæggelse.

Egenbetaling

Der er ingen egenbetaling for afløsning.

Frit valg (Afløsning)

Der er frit valg af leverandør til afløsning i hjemmet. Der kan vælges mellem de leverandører, der er godkendt til at levere personlig støtte.

Du kan finde en oversigt over godkendte leverandører på kommunens hjemmeside under personlig og praktisk hjælp 

Aflastning – Indhold

Aflastning ydes uden for hjemmet som dag-, nat- eller døgnophold i et passende tilbud. Ophold i tilbud skal:

  • Dække din nærtståendes behov for støtte til personlig pleje og praktisk hjælp.
  • Dække din nærtståendes behov for omsorg og tryghed i forudsigelige rammer.
  • Tilbyde aktivitet og samvær i et tilstrækkeligt omfang.
  • Sikre at din pårørende bliver støttet og motiveret til at blive mere selvstændig gennem træning og vejledning.

Udgifter til medicin er ikke en del af indsatsen.

Transport til og fra aflastningsstedet er ikke en del af indsatsen.

Omfang og varighed

Der foretages en konkret og individuel vurdering af dit behov for aflastning.

Som udgangspunkt varer opholdet mellem 2 og 14 dage. Udgangspunkt kan fraviges efter en konkret vurdering.

Egenbetaling

Som udgangspunkt er der egenbetaling.

Kommunen foretager en individuel beregning af egenbetalingen på baggrund af din og din eventuelle ægtefælles indkomstgrundlag.

Betaling for aflastningsophold må ikke være højere end, at man kan bevare et beløb til dækning af husleje og andre udgifter for at kunne opretholde sin faste bolig.

Kommunen kontakter dig i forhold til, hvilke oplysninger vi har brug for.

Der er egenbetaling på udgifter til medicin samt evt. levering af denne.

Du skal selv betale for transport til og fra aflastningstilbuddet.

Frit valg (Aflastning)

Der er ikke frit valg af aflastningssted. Det er kommunen der bestemmer, i hvilket tilbud, der kan tilbydes aflastning.

Kommunen har aflastningspladser på plejecentret De Tre Ege afd. C, som ligger i Jægerspris

Kvalitetskrav til leverandøren

Leverandører af dag-, nat- eller døgntilbud skal overholde disse krav:

  • Arbejdsmiljøloven, som siger, at arbejdet skal udføres sundheds- og sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
  • Leverandøren skal sikre, at arbejdet udføres med respekt og tager hensyn til dig og dine nærtståendes behov i hjemmet.
  • Leverandøren skal sikre, at de metoder der bruges i det pædagogiske arbejde, tager udgangspunkt i dit og dine nærtståendes behov. Metoderne skal bruges ud fra et individuelt og helhedsorienteret perspektiv.
  • Frederikssund kommunes kvalitetstandard.
  • Reglerne om tavshedspligt.

Det er tilbuddets ansvar, at der altid er ansat personale, der har de faglige kvalifikationer til at løse arbejdsopgaverne.

Hvem skal jeg kontakte

Hvis du har spørgsmål eller får behov for støtte, kan du henvende dig til Afdelingen Visitation og Hjælpemidler i Center for Sundhed, Forebyggelse og Ældre. Ring på telefonnummer 47 35 10 00 eller se mere i afsnittet ”Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har behov for støtte?”

Politisk udvalg

Kvalitetsstandarden hører under Omsorg og ældre.