Blå Flag i Kulhuse og Marbæk

badning på kulhuse strandBlå Flag er et kvalitetsstempel, som blandt andet viser en høj badevandskvalitet. Når du besøger en Blå Flag strand eller havn vil du derfor opleve at der er en høj vandkvalitet, at der er en klar og tydelig miljø information, at der er gode udenoms faciliteter, og at der er fokuseret på badesikkerhed.

Som del af Blå Flag-kampagnen afholder kommunen en række arrangementer om natur og miljø, som bliver annonceret løbende.

Du kan læse mere om det Blå Flag på Friluftsrådets hjemmeside.

Blå Flag Arrangementer i Frederikssund Kommune 2023

Formålet med Blå Flag arrangementer er at udbrede læring om naturen, miljøbevidsthed og bæredygtighed.

Roskilde Oplevelseshavn står for planlægningen og udførsel af årets arrangementer samt lån af udstyr.

Mød en Makrel, Kulhuse Strand

Offentlige arrangement ved Kulhuse Strand. Uden tilmelding.

1. juli 2023 Kl. 10-12

Makrellen er fjordens torpedo og i familie med de store Tun som i disse år svømmer rundt i Øresund. Makrellen er en fantastisk spisefisk, som smager godt røget, stegt og bagt. Den har nogle af de flotteste fiskefarver i Danmark, som danner et mønster der både er helt unikt for hver fisk, men også gør det nemt for den at blive væk i mængden. Makrellen er en stimefisk, og så besøger den Roskilde Fjord i stort antal hen over hele sommeren. Med en super strømlinet krop kan navigere fjorden bedre end de fleste. Men hvordan ser makrellen egentligt ud indeni Og hvad lever den af? Kom og undersøg makrellen sammen med Roskilde Oplevelseshavn, når vi åbner op fiskens inderst indre.

(Der tages højde for ændringer i fiskerart)

Makrellens hemmeligheder, Marbæk Strand

Offentligt arrangementer ved Marbæk strand. Uden tilmelding.

1. juli 2023 kl. 10-12

Hvorfor er makrellen så hurtigt på finderne? Og hvordan kan den blive væk i mængden? Kom og undersøg makrellen sammen med Roskilde Oplevelseshavn, når vi åbner op fiskens inderst indre. Makrellen er med en super strømlinet krop, fjordens torpedo og i familie med de store Tun som i disse år svømmer rundt i Øresund. Hvordan ser makrellen egentligt ud indeni Og hvad lever den af? Makrellen er en fantastisk spisefisk, som smager godt røget, stegt og bagt. Den har nogle af de flotteste fiskefarver i Danmark, som danner et mønster der både er helt unikt for hver fisk, men også gør det nemt for den at blive væk i mængden. Makrellen er en stimefisk, og så besøger den Roskilde Fjord i stort antal hen over hele sommeren.

(Der tages højde for ændringer i fiskerart)

Fjordens Mikroliv, Marbæk strand

Offentlige arrangement ved Marbæk Strand. Uden tilmelding.

1. juli 2023 Kl. 10-12

Vi undersøger livet på det lave vand og leder efter sjove og finurlige skabninger i fjorden, som vi kan se nærmere på i baljer, bakker og steorlupper. Naturvejlederen, står klar til at hjælpe med grej og udstyr samt fortællinger om dyrelivet. Vi vil forsøge at få alle dyr registreret i den store artsportal www.arter.dk, så vores fangst kan indgå i det nationale program for overvågning af arter i Danmark. Og det vil være muligt at prøve kræfter med vores naturbingo, hvor det gælder om at finde så mange arter som muligt.

Livet på lavt vand, Kulhuse Strand

Offentlige arrangement ved Kulhuse Strand. Uden tilmelding.

1. juli 2023 Kl. 10-12

Vi undersøger livet på det lave vand og leder efter sjove og finurlige skabninger i fjorden, som vi kan se nærmere på i baljer, bakker og stelupper. Naturvejlederen, står klar til at hjælpe med grej og udstyr samt fortællinger om dyrelivet. Vi vil forsøge at få alle dyr registreret i den store Arter portal, så vores fangst kan indgå i det nationale overvågningsprogram af arter i Danmark. Og det vil være muligt at prøve kræfter med vores naturbingo, hvor det gælder om at finde så mange arter som muligt.