Frederikssund Kommunes logo
1. oktober 2021

Se, vi har fanget en fisk!

Naturen er fyldt med et rigt dyre- og planteliv, som er lige til at tage ud og kigge på og lære er. Og det er præcis hvad mere end 400 børn i Frederikssund Kommune har været i uge 39, hvor der har været naturvidenskabsfestival.

I hele landet har børn og unge lært om naturen og kommet tættere på den, når de har deltaget i naturvidenskabsfestival – og således også i Frederikssund Kommune. Her har mere end 400 børn fra skoler og dagtilbud været ude i naturen og oplevet den vilde natur. Sammen med Frederikssunds Kommunes Natursti og Nationalpark Skjoldungernes Land har både små og store børn lavet undersøgelser af livet på land, dyr i vandkanten og hvordan man kan dyrke spiselig tang i Roskilde Fjord.

Fiskenet ligger i græsset og sandet mens elever står bagved og får instruktioner. Foto: Frederikssund Kommune, Kenneth Jensen.Der var sørget for forskelligt fiskegrej til eleverne, så de kunne fange nogle af de mange små dyr, der lever i fjorden.

En af de skoleklasser, der har været af sted, er 4B fra Jægerspris Skole. Torsdag formiddag stod de klar på Marbæk Strand i blæst og regn, iført godt humør og stor iver efter at komme i gang. Aktiviteten stod Nationalpark Skjoldungernes Land for i samarbejde med Frederikssund Kommunes Naturstier. Der var sørget for vaders og redningsveste til børnene og de hoppede hurtigt i dem og gik ud i fjorden, hvor de skulle kigge på og indfange dele af det rige dyreliv. Inden længe kunne man høre glade råb som: ”her er en hel masse rejer” og ”se, vi har fanget en fisk”.

Elever kigger efter smådyr i fiskenettet. Foto: Frederikssund Kommune, Kenneth Jensen.Elever fra 4B på Jægerspris Skole kigger efter smådyr i fiskenettet, efter de har været ude i Roskilde Fjord for at finde dyr. 

- Jeg synes, det er rigtig sjovt, for jeg kan godt lide fisk og dyr. Og også at man er lidt mere ude i naturen end man måske plejer. Jeg har ikke fanget noget endnu, men jeg tror, det er fordi det blæser meget, fortæller 10-årige Liva Bryde Dupont. Hun forventer at lære, hvordan man kan passe bedre på dyrene.

- Vi skal bygge et hus til et dyr. Vi skal vælge et dyr, vi er interesserede i, og så skal vi bygge et hjem til det. Det synes jeg er rigtig sjov. Vi skal nok bruge noget vand og sand og måske noget tang, siger Liva.

4B deltog i den aktivitet der kaldes Fjordens liv og stenrev. Det er en af Naturstiens aktiviteter i samarbejde med Nationalpark Skjoldungernes Land, og flere klasser kommer til at være med i løbet af de kommende skoleår.

Liva Bryde Dupont. Foto: Frederikssund Kommune, Kenneth Jensen.Liva Bryde Dupont fra 4B på Jægerspris Skole syntes, at det var sjovt at være ude i naturen og fjorden. 

Fjorden som fødevarekilde

Ikke langt fra 4B var en anden skoleklasse samlet på Marbæk Strand. Det var 7E fra Ådalens Skole. Deres opgave var at være Fjordforskere og undersøge, hvordan man laver en bæredygtig fødevareproduktion af tang i fjorden. Her var eleverne også udstyret med vaders og måtte ud i fjorden og kigge på tang og de forhold, det vokser under.

Elev i vand til maven og iført vaders. Foto: Frederikssund Kommune, Kenneth Jensen.Eleverne fra 7E på Ådalens Skole kom godt ud i fjorden for at kigge på tang.

- Det er koldt, men det er stadig godt. Vi laver noget, vi godt kan lide at lave på entreprenørlinjen. Vi er ude at kigge efter forskellige tangarter i vandet og se på, hvad tang er, og hvad det kan bruges til. Senere skal vi finde tang, vi skal lave til tangchips. Jeg har smagt det før, men ikke prøvet at lave det. Det er spændende og nyt og ikke noget, man er vant til. Vi lærer mere om naturen og om tang, hvad det kan bruges til, hvad det er opbygget af, og hvad tang gør. Det laver jo fotosyntese og har brug for solen og lys for at kunne det, fortæller 13-årige Jonathan Christensen. Han og hans klasse fra entreprenørlinjen på Ådalens Skole var alle meget engagerede og nød at være ude i naturen og fjorden og lære om tang.

- Der er forskelligt tang. Der er det tang, der ligger her på land og som er tang, der har revet sig fri fra bunden. Og så er der noget tang i vandkanten, som alger og som sidder fast på sten, og så er der helt grøn tang, som oftest sidder på bunden og som kan spises, fortæller Jonathan.

Jonathan Christensen. Foto: Frederikssund Kommune, Kenneth Jensen.Jonathan Christensen fra 7E på Ådalens Skole syntes, det var godt at komme ud og se på naturen, selvom det var en kold dag. 

Vi passer på det, vi godt kan lide

Det er Naturstien, som står for at afholde Naturvidenskabsfestival i Frederikssund Kommune. Naturstien består af kommunens to naturvejledere, som begge har været ude hele ugen med børn fra dagtilbud og op til udskolingsklasserne og introduceret dem til naturen. Udover Fjordens liv og stenrev for mellemtrinnet og Fjordforskerundersøgelser for udskolingen har der også været Mikroforskere der har undersøgt, hvilke dyr man kan finde tæt på for indskolingen og varm kakao og liv i vandkanten for børn i dagtilbud.

- Naturvidenskabsfestival er en årligt tilbagevendende uge, hvor der sættes fokus på naturvidenskaben. Det er Astra, der står for den landsdækkende festival, og i år er teamet ”Helt vildt”. Vi har valgt i Frederikssund Kommune at lægge vægt på at komme ud i naturen og undersøge den fantastisk natur, vi har her sammen med både dagtilbud og skoler. Det gør vi for at give dem kendskab til, hvad der er i deres lokalområde og for at lære dem om de mange dyr, som bor her. For hvis man får et kendskab til dem, er det også mere oplagt at passe på dem, fortæller naturvejleder i Naturstien Cæcilie Ryhl Olsson.

Elever noterer deres fund på et ark papir. Foto: Frederikssund Kommune, Kenneth Jensen.Elever noterer deres fund på et ark papir. 

Hun pointerer, at naturvidenskab ikke bare er noget, man har i et klasseværelse, men noget man kan komme ud og opleve i virkeligheden. Når børnene kommer ud i naturen, får de praktiske erfaringer og oplevelser, der gør, at naturvidenskaben bliver konkret for dem, fordi det tager udgangspunkt i det, de har lige ude i baghaven.

- Så får de en ide om, hvad science og naturvidenskab kan bruges til. Når man oplever at naturvidenskab bliver konkret og relevant, så kan det være nemmere at forstå hvorfor det er vigtigt og hvad man kan bruge det til. Det kan være alt fra at lære om dyr i fjorden til hvordan vi i fremtiden skal dyrke vore fødevare. Jo mere vi lærer om det, jo mere kender vi til det. Og det vi godt kan lide og kender til, det passer vi bedre på, siger Cæcilie Ryhl Olsson.

Foto: Frederikssund Kommune, Kenneth Jensen.