
Lærere rustes til at undervise i ingeniørkunst
En hoppebold, der ikke må hoppe. Et kinderæg, der skal overleve en transport uden at gå i stykker. Opgaverne kunne lyde som små lege, men for de lærere, der i disse dage deltager i workshoppen "Engineering i Skolen", er det en introduktion til en anderledes måde at undervise på.
Alle folkeskoler i Frederikssund Kommune er med i det landsdækkende program "Engineering i Skolen", og i denne uge startede en række workshops med lærere, der klædes på til at undervise eleverne i en mere praktisk og problemløsende tilgang til eksempelvis naturfag, matematik og teknologi.
Workshoppen var den første i en række, der skal give lærere en bedre forståelse for den type undervisning.
Hvad er Engineering i Skolen?
"Engineering i Skolen" er udviklet af Engineer the Future og giver lærerne adgang til specifikke undervisningsforløb, materialer og ressourcer tilpasset indskoling, mellemtrin og udskoling.
Formålet er at styrke elevernes motivation og kompetencer gennem praktisk, undersøgende arbejde, hvor de lærer at eksperimentere, evaluere og finde nye løsninger på konkrete problemer.
Forløbet med workshops, der nu er rullet ud, betyder samtidig, at lærerne får et løft i deres egne kompetencer og metoder til undervisningen.
Inspiration til nye tilgange
- Jeg havde ikke de store tanker om, hvad jeg kunne tage direkte med herfra inden. Men allerede nu kan jeg se, at det her er lige til at tage og overføre. Jeg har for eksempel arbejdet med emballage i matematik i mange år – her får jeg en ny vinkel på det, fortæller Bjørn Amundsen, der er lærer på udskolingen på Jægerspris Skole.
En af opgaverne, der mødte Bjørn Amundsen og Dorthe Petersen Reimer, var at lave sikker og minimal emballage til kinderæg.
Han peger desuden på, at engineering-tilgangen kan ramme nogle elever, som ellers har svært ved at få udbytte af den klassiske tavleundervisning:
- Jeg tror altid, det er en fordel at have forskellige tilgange til undervisning. Det her er jo en anden tilgang, og det vil sige, at man fanger nogle elever, som man ikke fanger normalt, men man vil nok også miste nogle elever, der bedre kan være i den klassiske undervisning. Det er altid godt at blive præsenteret for forskellige tilgange, så vi kan ramme eleverne så bredt som muligt og på en spændende måde, siger han.
Fra hoppebold til kinderæg
På workshoppens første dag blev lærerne blandt andet præsenteret for to små øvelser: I ”Hoppebold”-opgaven handlede det om at bygge noget, der kunne få en bold til at miste sin hoppekraft. Senere skulle fem kinderæg pakkes ind, så de kunne holde til en transport uden at gå i stykker.Opgaverne er eksempler på, hvordan eleverne fremover skal træne deres evne til at undersøge, eksperimentere og forbedre egne løsninger – alt sammen med engineering som metode.
Dorthe Petersen Reimer er også lærer på udskolingen på Jægerspris Skole og makeragent. For hende gav workshoppen et vigtigt skub i retning af at få fælles fodslag på skolen.
- Vi har manglet at få gjort det her sammen og få et fælles sprog om, hvordan vi arbejder med engineering. Nu kan vi tage konkrete metoder og trin med hjem, så vi ved, hvordan vi griber det an i undervisningen, siger hun.
Dette eksempel er en af de opgaver, som lærerne stødte på - og eleverne i fremtiden måske også kan støde på i kommunens skoler.
Et skub i en ny retning
For Bjørn Amundsen handler det især om at blive udfordret i sin egen undervisningspraksis.
- Det giver mig et boost til at skubbe mig ud af mine vante rytmer og få en positiv tilgang til at gøre det på en anden måde, siger han.
Dorthe Petersen Reimer kan godt nikke genkendende til sin kollegas tanker om at blive udfordret, og hun ser et stort potentiale i at gøre undervisningen mere hands on og give eleverne mulighed for at arbejde undersøgende på tværs af fag.
- Jeg tror, at det måske det kan give en ændret tankegang i forhold til igangsætning af opgaver hos eleverne, og hvordan de selv kan tænke over noget fra idé til handling. Vi har nogle forskellige elever, og vi har også nogle målgrupper, der gør, at nogle af de her ting kan være svære. Derfor er det godt at få sat tanker og sprog på det at lave engineering i skolen, så det hele kan foregår i mere trygge rammer, siger Dorthe Petersen Reimer
Med Engineering i Skolen får lærerne i Frederikssund ikke bare nye øvelser med hjem – men også værktøjer, der kan give eleverne lyst til at eksperimentere, tænke kreativt og finde løsninger på rigtige problemer.
Efter forløbet kan lærerne måske tage en bedre forståelse for engineering med tilbage til deres undervisning.
Fotos: Frederikssund Kommune