Frederikssund Kommunes logo
10. december 2025

Nye pejlemærker skal understøtte og udvikle kvaliteten i dagtilbuddene

På mødet den 3. december har Udvalget for Børn, Familie og Forebyggelse vedtaget nye fælles, faglige pejlemærker, som fremover skal sætte retningen for dagtilbudsområdet i Frederikssund Kommune. Pejlemærkerne bliver et fælles grundlag for arbejdet i alle børnehuse og skal styrke og videreudvikle kvaliteten i hverdagen for kommunens yngste borgere.

Udvalgsformand Rasmus Petersen (Ø) beskriver vedtagelsen som et vigtigt skridt i en større, målrettet indsats på området. Han peger på, at dagtilbuddene allerede har gennemgået store forandringer de seneste år – blandt andet med den nye organisering, der trådte i kraft i marts 2025, hvor børnehusene blev gjort selvstændige.

Også styrkelsen af tilbuddene til børn med behov for særlig støtte, herunder investeringer i nye gruppeordninger fra budget 2026, er en del af det fundament, der nu bygges videre på.

Et andet centralt fokusområde er de sunde rammer i hverdagen. Her har blandt andet frokostordningen – som forældre i over halvdelen af børnehusene nu har valgt til – og et markant fald i sygefravær blandt medarbejdere været med til at løfte kvaliteten yderligere.

- Alt dette giver os et stærkt udgangspunkt for at fortsætte udviklingen af området. Vi skylder en stor tak til alle medarbejdere og ledere, som hver dag er sammen om at gøre det bedste for og med vores børn, siger Rasmus Petersen.

De nye, fælles pejlemærker

Pejlemærkerne udtrykker den fælles ambition om, at alle børn i Frederikssund Kommune skal opleve en tryg og udviklende hverdag i dagtilbuddene. Konkret lyder de:

• Alle børn skal være en del af et omsorgsfuldt, udviklende og anerkendende børnemiljø hele dagen
• Alle børn skal opleve, at de er en del af et børnefællesskab
• Alle børn skal opleve et sammenhængende børneliv
• Alle børn skal møde sunde rammer i hverdagen, der fremmer trivsel og sundhed
• Alle medarbejderes daglige trivsel, tilknytning og arbejdsglæde er vigtig

Pejlemærkerne kommer til at fungere som et fælles pædagogisk kompas for ledere og medarbejdere i alle dagtilbud – og som et redskab til fortsat at understøtte den høje kvalitet på området.