Tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie

Lovgrundlag

Lovbekendtgørelse nr. 346 om tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie af 31.3 2020.

Formål med indsatsen

Formålet er at gøre opmærksom på, at du, som er over 18 år og bor i et af kommunens botilbud, har mulighed for at søge om at tilkøbe socialpædagogisk ledsagelse under din egenbetalte ferie.

Målgruppe

Du har mulighed for at tilkøbe socialpædagogisk ledsagelse under din ferie, hvis du bor på et døgntilbud for voksne, som er omfattet af lov om socialtilsyn.

Du skal på eget initiativ ønske at tilkøbe den socialpædagogiske ledsagelse. Samtidig skal døgntilbuddet ønske og have mulighed for at levere det socialpædagogiske tilkøb.

Indhold

Tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse under ferie er en mulighed for at tilkøbe socialpædagogisk ledsagelse, der ligger udover den socialpædagogiske støtte du er visiteret til af din handlekommune.

Ordningen er et supplement til den kommunalt betalte borgerferie, som indebærer syv dages ferie sammen med de andre beboere i dit botilbud. Med ordningen kan du komme på én ekstra ferie.

Tilkøbsordningen indebærer, at du kan betale for at få det personale, som du kender, med på ferie.

Hvis du har lyst, kan du bruge tilkøbsordningen til at rejse sammen med flere andre. Ordningen kan også bruges i forlængelse af de kommunalt betalte borgerferier.

Det er en betingelse for tilkøbet, at du:

• søger botilbuddet om ledsagelse mindst 3 måneder inden du skal rejse
  • er på ferie i mindst to og maksimalt syv døgn i træk
  • Tegner en afbestillings- og hjemrejseforsikring for ledsageren og dig selv. Du skal selv betale denne forsikring
  • dækker alle udgifter til løn og ledsagerudgifter (kost, logi, transport, entrebilletter og så videre). Du skal ikke selv betale for den del af støtten, som du allerede er visiteret til
  • betaler botilbuddets forberedelse af rejsen – dog maksimalt 3 timer pr. rejse.

Hvis din rejse bliver aflyst, for eksempel på grund af sygdom, så er dette en sag mellem dig og forsikringsselskabet.

For hver rejse, som afvikles af botilbuddet, skal der udarbejdes et budget over de udgifter for tilkøbet, der er kendte på forhånd. Budgettet skal laves i samarbejde med dig og dine pårørende. Budgettet skal sikre, at der ikke opstår uenighed om de aftaler, som du har lavet med botilbuddet.

Det er lederen af dit botilbud, der afgør, om din ansøgning kan blive godkendt. Det er også lederen af dit botilbud, som afgør det omfang af personaleressourcer, som kan blive stillet til rådighed for ledsagelse på ferien.

Lederen af botilbuddet kan fastsætte relevante betingelser for afvikling af ferien, hvis der er behov for dette.

Hvis du får afslag på en ansøgning, så skal du have en begrundelse for afslaget. I samarbejde med dig og dine pårørende skal du desuden tilbydes alternativer til tilkøb af ledsagelse.

Omfang og varighed

Tilkøbsordningen kan bruges ved ledsagelse under ferie i mindst to og maksimalt syv døgn i træk.

Egenbetaling

Du skal selv betale alle udgifter, der direkte og indirekte er forbundet med ledsagelse til din ferie. Den pris, du skal betale for tilkøb af socialpædagogisk ledsagelse på ferier, afhænger af hjælpens omfang, herunder f.eks. om du skal have en eller flere ledsagere med. Prisen skal fastsættes ud fra en beregning af de gennemsnitlige langsigtede omkostninger ved at levere tilkøbsydelsen. Botilbuddet må ikke opnå en økonomisk fortjeneste på tilkøbsydelsen. Hvis du rejser sammen med andre, som også har brug for ledsagelse, bliver udgiften fordelt lige i mellem jer.

Frit valg

Der er ikke frit valg af leverandør.

Hvem skal jeg kontakte

Hvis du har spørgsmål eller får behov for støtte, kan du henvende dig til Afdeling for Voksenstøtte i Center for Voksenstøtte og Omsorg. Ring på telefonnummer 47 35 10 00 eller se mere i afsnittet ”Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har behov for støtte?”

Politisk udvalg

Kvalitetsstandarden hører under Social og sundhed.