Kørsel til og fra sygehus

Du har ret til at blive kørt til hospitalet i fx. ambulance eller kørestolskøretøj, hvis du ikke selv kan komme derhen på grund af din sygdom.

Ellers skal du som hovedregel selv sørge for at komme til og fra hospitalet og selv betale for transporten. Alene det at du ikke har adgang til bus eller tog, berettiger ikke til transport eller refusion.

Der er dog følgende udtagelser:

Du skal opfylde ét af disse krav

• Du er pensionist og dine udgifter er over 25 kr. i alt tur/retur.
  • Der er over 50 km mellem din bopæl og det hospital, du hører til og dine udgifter er over 60 kr. i alt tur/retur. (afstanden beregnes på www.krak.dk)
  • Du skal på hospitalet mere end en gang (i samme forløb) eller skal hjem på lægeordineret orlov og dine udgifter er over 60 kr. i alt tur/retur.

Sådan du får kørselsgodtgørelse

• Du skal kontakte det hospital, du bliver behandlet på for at få kørselsgodtgørelse.
  • Har du valgt (frit sygehusvalg) et andet offentligt hospital i Region Hovedstaden, skal du sende dine oplysninger til det hospital, du har valgt.

Har du ret til at få kørsel, men selv sørger for din transport, kan du måske få kørselsgodtgørelse. Refusionen kan ikke overstige de faktiske udgifter.

Refusion sker ved at du sender en bekræftelse fra den afdeling på hospitalet du er blevet behandlet på, til hospitalet/kørselskontoret nærmest din bopæl.

Frederikssund Kommune ligger i Region Hovedstaden, og du kan på deres hjemmeside læse mere om

Hvis du har brug for yderligere afklaring og information om kørsel, skal du kontakte afdelingen hvor du skal behandles. Telefonnummeret til behandlingsafdelingen fremgår af indkaldelsesbrevet du modtager fra hospitalet.