Gå til sidens indhold
Frederikssund Kommunes logo
6. maj 2020

At male med naturen

J.F. Willumsens Museum har lavet et særligt udendørs forløb for børn i dagtilbud. Her skal børnene blandt andet male selvportrætter med naturens egne farver.

- Jeg har taget et billede med fra museet. Det er selvfølgelig ikke det rigtige billede, for det er kæmpestort og man må ikke tage det ud fra museet. Hvad ser I på det her billede?, spørger Mille Søndergaard, der er billedkunstner hos J.F. Willumsens Museum.

Hun stiller spørgsmålet til otte børn fra Børnehuset Kroghøj. Børnene skulle alle være begyndt i mini-SFO den 1. maj, men på grund af coronavirussen er mini-SFO blevet suspenderet. Derfor skal børnene blive i børnehaven indtil skolestart. Og så skal der jo findes på nogle aktiviteter for de store børn.

- Der er en dame.

- Hun ligger på jorden.

- Der er skrevet noget nederst.

Det er nogle af de svar, børnene ivrigt kommer med. Og det er alt sammen rigtigt, men Mille Søndergaard spørger også ind til, hvor damen er henne – nemlig i en skov ved en sø. Da de har talt lidt om billedet, bliver børnene bedt om at gå rundt på det grønne område, som de sidder i, for at finde ting i naturen, de kan bruge til at male med. Det kan være mælkebøtter, mælkebøtteblade, smørblomster eller græs.

Børn og voksne kigger på J.F. Willumsens maleri Den grønne pige.

- Først bruger vi kul og kridt, mælkebøtter og mælkebøtteblade og hvad vi kan finde i naturen. Så taler vi lidt om de farver, det kan lave og bagefter maler vi med akrylfarver. Så tager vi igen udgangspunkt i den grønne pige og ser på, at grøn ikke bare er grøn, men at der er et væld af nuancer. Så får vi lidt farvelære ind der. Det er en slags forklædt farvelæring, fortæller Mille Søndergaard.

Selvportrætter og naturen

Børnene skal lave et selvportræt. Først er det med naturmaterialerne som farver, og derefter med akrylfarverne.

- Det er en refleksion over deres forhold til naturen. Vi talte om, hvordan de havde det i naturen, om de blev inspireret af den, og også om maleriet og hvordan damen på det havde det. Det er en god mulighed for at bruge det der gådefulde, som kunst kan. Det kan vise følelser og stemninger, som kan være svære at udtrykke med ord. Det er den refleksion jeg gerne vil prøve at omsætte til det, de arbejder med. Mennesket i naturen. De skal prøve at indsætte sig selv i den historie, fortæller Mille Søndergaard.

En pige og en dreng maler med kul og mælkebøtter.

Alle børnene går til opgaven med stort engagement. Allerede inden de blev bedt om at tegne, var de første gule farver malet med de mælkebøtter, børnene havde fundet i græsset rundt om det.

- Det er dejligt med den aldersgruppe, for der er ingen berøringsangst, som man måske får, når man bliver ældre. De kaster sig ud i det, udtrykker sig gladelig, og er fascineret af at opleve ting, siger Mille Søndergaard.

En pige er ved at male et selvportræt.

Erstatning for kulturstier

Mille Søndergaards besøg i børnehusene er en erstatning for de kulturstiforløb, som børnene skulle have været på i marts eller april, men som måtte aflyses, da det offentlige Danmark blev lukket. I stedet for at komme på besøg på museet, som stadig er lukket, kommer Mille Søndergaard i stedet ud til børnehusene og mødes med børnene i naturen.

- Det kan aldrig blive det samme, som hvis vi var på museet, og vi vil jo gerne have, at de kommer der. Distraktionsniveauet er noget højere, når man er udendørs end når de sidder foran et kunstværk, hvor man kan mærke, at opmærksomheden er større og de er mere på, fortæller Mille Søndergaard og tilføjer:

- Jeg synes, det er gået rigtig godt. Børnene er jo interesserede og vil gerne byde ind med det, de ved. Pædagogerne er søde og hjælpsomme og vil gere udnytte situationen. Måske er det også rart at der kommer nogle anderledes tiltag og noget andet ind i deres hverdag. De er jo i lidt lukkede grupper, så det er sikkert rart med inspiration udefra. Både børn og pædagoger er super interesserede, og det virker som et kærkomment afbræk i deres hverdag, siger hun.

Også skolerne vil få besøg af Mille Søndergaard eller hendes kollegaer, når de til og med juni laver forløb for skoleelever i 0. til 5. klasse. Enten vil skolerne få besøg eller også kan eleverne komme til J.F. Willumsens Museum og være i parken, mens museet stadig er lukket.

Med akrylfarve i forskellige nuancer af grøn bliver der malet selvportrætter.

I græsset ligger forskellige materialer, farvercirkler og billedet Den grønne pige.