Gå til sidens indhold
Print
Frederikssund Kommunes logo
27. oktober 2017

Akademikere mødte virksomheder

Små og mellemstore virksomheder kan have stor gavn af at ansætte en akademisk medarbejder, men mange virksomheder fokuserer så meget på den daglige drift, at de ikke opmærksomme på potentialet. Det forsøger akademikerkampagnen at ændre, ved at bringe virksomheder og ledige akademikere sammen. Og det var netop hvad der skete torsdag den 26. oktober i Frederikssund, hvor virksomheden Lomax lagde lokaler til begivenheden.

Virksomhederne præsenterer sig for de ledige akademikere.Virksomhederne præsenterer sig for de ledige akademikere.

Bringes sammen fysisk

- Det handler om at få akademikere i job, og at få virksomhedernes kompetencebehov indfriet, så de kan løse deres fremtidige udfordringer, fortæller Mette Ullersted, der som playmaker var ansvarlig for at få arrangementet afviklet.

- Når vi bringer virksomhederne og de ledige akademikere sammen fysisk, så er der mulighed for at finde nogle kompetencer, som man ikke kan læse i et CV. Og de ledige kan få mulighed for at tune sig ind på flere forskellige virksomheder, forklarer hun.

Første runde ved arrangementet var en fælles præsentationsrunde, hvor alle virksomhederne præsenterede sig selv og deres udfordringer. Herefter kunne de ledige få uddybende samtaler med de virksomheder, de fandt mest interessante.

Fremtidens udfordringer

En af de deltagende virksomheder var elfirmaet Helbo Hansen, som har omkring 120 medarbejdere.

- Vi er her for at kigge på om vi bruger vores medarbejdere til det rigtige. Måske kan en ny faggruppe som akademikere se på tingene på en anden måde, end vi gør, siger afdelingschef Lars Holmgaard og uddyber:

- En af vores udfordringer er digitalisering. Hvordan sørger jeg for, at vi er klar til at modtage den nye digitale generation som kunder i vores forretning?

En af dem, som måske i fremtiden skal svare på Helbo Hansens udfordringer er Jakob Heichelmann fra København. Han er uddannet inden for grafisk design og kan kalde sig Cand IT.

- Jeg er meget spændt på, hvad der kan komme ud af arrangementet – jeg har ikke prøvet noget lignende før, fortæller han og tilføjer:

- Det er spændende at komme rundt til flere forskellige virksomheder på så kort tid og få indblik i forskellige typer udfordringer hos virksomhederne, siger Jakob Heichelmann. Han må dog konstatere, at han endnu ikke har udvekslet visitkort med de virksomheder, han har talt med indtil nu.

Efter de uddybende samtaler mellem parterne skulle akademikerne fordybe sig endnu mere og komme med konkrete input til hvordan virksomhederne kan løse deres udfordringer.

Her kan du læse mere om akademikerkampagnen.

Efter de indledende præsentationer var der mulighed for uddybende samtaler mellem parterne.Efter de indledende præsentationer var der mulighed for uddybende samtaler mellem parterne.