Gå til sidens indhold
Print
Frederikssund Kommunes logo
7. november 2017

Kommunalvalg med fokus på unge

Hvis du har bevæget dig lidt rundt i Frederikssund Kommune i oktober og november, så har du sikkert set de store gule plakater på infostandere og ved visse busstoppesteder, som opfordrer borgerne til at bruge deres stemmeret.

Med budskaber som ”Tænk dig om før du (ikke) stemmer” eller ”Din kommune – din hverdag” bliver borgerne gjort opmærksomme på det forestående valg og på vigtigheden af at deltage som vælger. Plakaterne er en del af den kampagne, som Frederikssund Kommune i samarbejde med Kommunernes Landsforening kører op til kommunalvalget den 21. november.

Fokus på unge

For at øge de unges opmærksomhed på valget er der delt kampagnemateriale ud en lang række kommunale institutioner samt til Frederikssund Gymnasium, Handelsskolen og Campus. På Campus vil der endvidere blive lavet en særlig indsats for at indsamle brevstemmer, idet de stemmeberettigede studerende den 16. november vil kunne afgive deres stemme på Campus.

Frederikssund Kommune fortsætter kampagneaktiviteterne til de unge vælgere ved at målrette kommunikation om valget til de unge på Facebook. Her har kommunen – sammen med en række andre kommuner – fået produceret nogle korte animationsfilm, der dels fortæller, hvad en kommune beskæftiger sig med og dels fortæller, hvordan selve valghandlingen foregår.

Ungerådet i Frederikssund Kommune er også aktive op til valget med både vælgermøder og andre aktiviteter, der skal vække interessen for valget hos de unge vælgere.

Ved sidste kommunalvalg i 2013 var den gennemsnitlige valgdeltagelse i Danmark 72,1%.

Blandt de unge vælgere alene så valgdeltagelsen således ud:
18 år: 71,2%
19-21 år: 57,7%
22-29 år: 54,5%

Nedenfor kan du se eksempler på kampagnen i det offentlige rum. samt de videoer Frederikssund Kommune har fået lavet.

Derfor skal du stemme
Sådan stemmer du
KNord har blandt andet opsat et kæmpestort banner, der skal minde de studerende om valget.
KNord har blandt andet opsat et kæmpestort banner, der skal minde de studerende om valget.
Kampagnen med det let genkendelige gule udseende kan ses mange steder i det offentlige rum - her på Torvet i Frederikssund
Kampagnen med det let genkendelige gule udseende kan ses mange steder i det offentlige rum - her på Torvet i Frederikssund -
Kampagnen med det let genkendelige gule udseende kan ses mange steder i det offentlige rum - her på busholdepladsen i Slangerup.
- og her på busholdepladsen i Slangerup.
I Sillebroen er det svært at overse megabanneret på 26 kvadratmeter.
I Sillebroen er det svært at overse megabanneret på 26 kvadratmeter.