Gå til sidens indhold
Print
Frederikssund Kommunes logo
8. september 2016

Man kan lege sig klogere på stregerne

Onsdag eftermiddag var 48 lærere og pædagoger samlet på Jægerspris Skole for at lære, hvordan de kan bruge Leg på streg i undervisningen.

Fem af kommunens skoler har sagt ja tak til at deltage i konceptet Leg på streg. Derfor var 48 lærere og pædagoger fra 12 forskellige afdelinger og SFO’er onsdag samlet til et kursus i, hvordan de bruger de farverige baner i undervisningen. Og det var ikke et kedeligt kursus.

48 lærere og pædagoger prøvede de nye Leg på streg baner og aktiviteter, da de var samlet til Leg på streg kursus onsdag den 7. september. Foto: Kenneth Jensen.
48 lærere og pædagoger prøvede de nye Leg på streg baner og aktiviteter, da de var samlet til Leg på streg kursus onsdag den 7. september.

Efter en kort introduktion til Leg på streg af to instruktører fra MOtivaTION, der samarbejder med Kræftens Bekæmpelse, blev deltagerne opdelt i to hold og så var det ellers ud på banerne og prøve konceptet af på egen krop. To baner blev taget i brug – figurbanen og taltavlen – og efter kort tid blev det tydeligt, at Leg på streg får masser af bevægelse ind i undervisningen.

På stribe

På taltavlen var den første leg ”På stribe”, en forstørret udgave af det klassiske spil ”Fem på stribe”. På den store taltavle er tallene 0-100 sat ind i en gangetabel som de fleste kender den fra bagerst i matematikbogen. Deltagerne deles op i fire hold med hver sin bunke farvede ærteposer. Holdet slår med en terning med tallene 0-9. Hvis terningen lander på syv, skal deltageren lægge en ærtepose i et hvilket som helst felt, hvor tallet syv indgår – eksempelvis 27. Derefter slå den næste deltager et tal og skal placere ærteposen strategisk, så holdet til sidst kan få fem på stribe.

Alle holdene spiller på samme tid, hvilket kræver et vist overblik over både holdets egne ærteposer, men også de andre holds, da det kan være en taktisk god beslutning at spærre for et andet holds mulighed for at få fem på stribe. Det lyder indviklet, men da først legen var i gang, gik det uden problemer. Legen er udviklet til indskolingseleverne og har et læringsmål tilknyttet, nemlig at eleven kan identificere tal på stribe.

Fem på stribe var en populær leg, hvor der både skulle dannes overblik og laves taktik. Foto: Kenneth Jensen.
Fem på stribe var en populær leg, hvor der både skulle dannes overblik og laves taktik.

Mere bevægelse i undervisningen

Leg på streg er skabt for at bringe mere bevægelse ind i undervisningen. Forskning viser nemlig, at bevægelse styrker både indlæring, trivsel og sundhed. Derfor er Leg på streg et godt redskab, og selvom det lige nu kun har udviklet lege til fagene dansk, matematik, tysk, engelsk og natur/teknologi, så er det kun fantasien der sætter grænser for, hvilke fag det kan bruges i.

- Leg på streg understøtter virkelig et af de nye centrale emner i skolereformen, nemlig 45 minutters bevægelse hver dag, og ikke bare som en gang rundbold eller andet, men som kombinerer leg og bevægelse med læring, sagde formand for Uddannelsesudvalget, Anne-Mette Risgaard Schmidt (V), da hun bød alle velkommen til kurset. Hun fortsatte:

- At lægge 45 minutters bevægelse ind hver dag er jo ikke svært. Udfordringen og det nye er at få det kombineret med de faglige lektioner som en integreret del. Jeg tror på, at Leg på streg vil gavne rigtig mange børn og deres læring, og flere vil synes, det bliver sjovt at lære – og forhåbentlig vil I som medarbejdere også opleve det som et spændende og inspirerende supplement til jeres arbejde.

Leg på streg er udviklet af Kræftens Bekæmpelse med støtte fra Nordea-fonden.

Foto: Kenneth Jensen.

Foto: Kenneth Jensen.

Foto: KEJE.