Gå til sidens indhold
Print
Frederikssund Kommunes logo
23. september 2016

Elever lærte at blive gode cyklister

I hele uge 38 og mandag i uge 39 har mere end 400 elever fra 4. klasse i Frederikssund Kommune været til Den Lille Cyklistprøve på Danmarks Tekniske Museum. Her blev de klogere på, hvordan man er en god cyklist i trafikken.

Alle 4. klasser i Frederikssund Kommune deltager i uge 38 og 39 for første gang i Den Lille Cyklistprøve på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør. Cyklistprøven skal gøre eleverne mere opmærksomme på, hvad man skal tænke over, når man cykler – det gælder både de forskellige signaler, sikkerhed og cyklens udstyr.


Det er vigtigt, at cykelhjelmen sidder rigtigt - er der plads til to fingre mellem remmen og hagen, så er den spændt korret.

Klasserne bliver delt op i tre hold, som skal igennem forskellige aktiviteter på museet, nemlig en praktisk prøve på cyklen, en trafiksikkerhedsquiz på museet og undervisning i, hvordan trafikken har udviklet sig siden den første cykel blev opfundet og til i dag, hvor der både er cykler, biler, busser, lastbiler, fodgængere og mange flere slags trafikanter.

- Det er rigtig vigtigt, at vi får lært vores børn og unge, hvordan de bliver gode cyklister. Når de allerede i fjerde klasse begynder at forstå, hvorfor det er så vigtigt at række hånden ud inden man drejer på cyklen, og hvad de skal være opmærksomme på i trafikken, så bliver de forhåbentlig også bedre knallertførere eller bilister, når den tid komme. Dermed kan vi mere trygt sende dem ud i verden, siger Tina Tving Stauning (A), formand for Teknisk udvalg. Hun glæder sig over, at alle fjerdeklasser i Frederikssund Kommunes folkeskole deltager.


Alle eleverne skulle gennem en praktisk prøve på en opstreget bane. Det foregik på Teknisk Museums cykler.

Diplom til de beståede

Alle eleverne får et diplom som bevis for, at de har taget den lille cyklistprøve. Hvis de altså består prøven. Der er ingen tvivl om, at der er udfordringer i især den praktiske prøve, hvor eleverne både skal huske at se sig bagud, give signal inden de stopper eller drejer, holde balancen og være opmærksomme på banens forløb.

Men inden eleverne deles op i hold, får de en gennemgang af sikkerhed på cyklen, cyklens udstyr og en snak om signaler og vigtige ting at være opmærksomme på. Ingen af eleverne er i tvivl om, at det vigtigste når man cykler, er cykelhjelmen. Alle er med på, at den kan redde én, hvis der sker en ulykke.

Der bliver også talt om højresvingsulykker, som de fleste har styr på, hvad er. Og enkelte er også helt med på, at det er vigtigt at få øjenkontakt med lastbilernes chauffører, inden man kører.

- Det er et rigtig godt tidspunkt at sætte fokus på at være en god cyklist. Det er nemlig gerne i tredje eller fjerde klasse, at børnene begynder at cykle mere rundt selv, til klub eller fritidsaktiviteter, fortæller Michael Gyldendal, leder af Skoletjenesten på Danmarks Tekniske Museum.


Inden eleverne fik lov at cykle, gennemgik de banen med underviseren fra Teknisk Museum. Her handlede det om at forstå, hvornår de skulle stoppe, række hånden ud og vise at de drejer eller række den op og vise, at de standser.


Eleverne fik fart på, da de skulle løbe på et stykke, hvor de på cyklen kunne køre hurtigt.


En del af den praktiske prøve var at cykle i slalom. Det træner eleverne i balance og i at styre cyklen.


På en anden bane blev balancen også trænet. Her er det ved at samle en bold op fra en kurv og lægge den i en ny kurv, mens man cykler. På den måde træner de at køre med en hånd på styret.


Vippebrættet skal simulere det at køre ned af en kantsten. Det var en af de øvelser, som mange af eleverne synes, var lidt ubehagelig.


Inde på Danmarks Tekniske Museum fik eleverne undervisning i trafikkens udvikling. Udover at se de mange gamle og fine cykler, der illustrerer cyklens udvikling, så de også flere biler, lærte om trafiksikkerhedens udvikling og om ulykker og redning i trafikken.