Gå til sidens indhold
Print
Frederikssund Kommunes logo
13. oktober 2016

Børn lærer matematik gennem leg og aktiviteter

Matematisk opmærksomhed allerede i dagtilbuddene kan hjælpe børn til at blive bedre til matematik, når de kommer i skole. Derfor har alle medarbejdere i dagtilbud været på kursus i matematisk opmærksomhed.

I alle Frederikssund Kommunes dagtilbud skal der som noget nyt arbejdes systematisk med matematik. Matematik i dagtilbud er ikke faget matematik som i skolen, men en matematisk opmærksomhed (MO) der igennem sprog, leg og aktiviteter udvikler børnenes matematiske begrebsforståelse.

Forskning viser, at mere systematik og et øget fokus på aktiviteter og leg i barnets nære verden der indeholder matematik, styrker børnenes læring, så de senere klarer sig bedre i matematik i skolen.

Cirka 400 medarbejdere i dagtilbud samt børnehaveklasseledere, matematikvejledere og flere har været på kursus i matematisk opmærksomhed. Senere i år vil en medarbejder fra hvert børnehus også blive uddannet i at få øje på børn, der kan have udfordringer med de matematiske begreber, og som derfor senere kan få svært ved at lære matematik.


Cirka 400 deltagere fra alle Frederikssund Kommunes dagtilbud deltog i kurset om matematisk opmærksomhed.

En del af matematikstrategien

Kurserne er en del af to indsatser, der hedder henholdsvis MO (Matematisk opmærksomhed) og MIO (Matematik, individ, omgivelser). De skal begge være med til at sikre, at alle børn bliver dygtige til matematik.

Begge indsatser er en vigtig del af Frederikssund Kommunes matematikstrategi, som blev godkendt af Uddannelsesudvalget den 3. oktober 2016. Formålet med matematikstrategien og de to indsatser MO og MIO er at nå den nationale målsætning om, at 80 procent af alle skoleelever skal være gode til matematik.

- Matematik er et af de fag, som mange skoleelever har svært ved eller kan synes er kedeligt, og derfor er det vigtigt, at børn allerede i dagtilbuddene får matematik ind i hverdagen gennem leg. Det giver dem et godt udgangspunkt for at forstå matematik, når de begynder i skole og skal til at arbejde rigtigt med det, og det kan gøre faget sjovere for dem, siger formanden for Uddannelsesudvalget, Anne-Mette Risgaard Schmidt (V).


Bent Lindhardt underviste de mange kursusdeltagere. Han er lektor i matematik ved UC-Sjælland og formand for DansMA, og har udviklet begrebet matematisk opmærksomhed (MO).