Gå til sidens indhold
Print
Frederikssund Kommunes logo
9. maj 2016

Ny højbro skaber udvikling

Det er ikke hver dag, der skal bygges en bro i Danmark. Det var således en helt særlig dag, da jeg forleden var med til at tage det første spadestik til en ny højbro i Frederikssund Kommune.

Broen, som vi har døbt Kronprinsesse Marys Bro, skal forbinde Hornsherred med Frederikssund som et stærkt supplement til den eksisterende, lidt nordligere beliggende klapbro fra 1935. Jeg er glad for at flere hundrede borgere mødte op til spadestikket og gjorde den historiske dag i april 2016 til en festlig dag.  

Broen bliver til daglig glæde for mange tusinde borgere, ligesom eksisterende og kommende virksomheder vil få glæde af den direkte transportvej. Den nye trafikkorridor vil således forstærke de gode forbindelser fra kommunen, der stråler ud i Frederikssundfingeren til de nærliggende kommuner og til regionerne.

Der har i årtier været talt om den nye fjordforbindelse, og jeg glæder mig meget over at maskinerne nu er gået i jorden. En sådan investering i god infrastruktur er med til at skabe øget vækst i samfundet, og broen kommer til at få betydning for væksten langt ud over kommunens grænser.

Fjordforbindelsen bliver en knap ti km lang motortrafikvej syd for Frederikssund, hvoraf de 1,4 kilometer vil ligge på en højbro mellem Marbæk og Tørslev Hage. Der vil komme nye erhvervsmæssige muligheder, og ser vi på det med lokale briller vil broen skabe øget efterspørgsel efter at bo naturskønt i Hornsherred, samtidig med at man eksempelvis kan arbejde i hovedstadsområdet.

Motorvejens afslutning mangler

Ligesom Frederikssund Byråd har kæmpet længe for den nye fjordforbindelse, har byrådet kæmpet længe for Frederikssundmotorvejen. Anlægsloven til motorvejen blev vedtaget i 2009, og de første to etaper står som bekendt færdig. Det er med stor forventning og utålmodighed at vi sammen med vores nabokommuner ser frem til, at Folketinget finder finansieringen til den tredje etape af motorvejens sidste 25 kilometer.  Så motorvejen kan blive færdig, og den nye fjordforbindelse blive koblet sammen med Frederikssundmotorvejen.

Det muliges kunst 

Folketinget vedtog anlægsloven til fjordforbindelsen i kølvandet på motorvejen. Der var bedre – og også dyrere – løsninger i spil end den højbro, det endte med. Men jeg er dog meget tilfreds med at Folketinget har skaffet statslig brofinansiering som en del af den samlede pakke.

At der så samtidig skal betales for at køre over broen er selvfølgelig ikke en idé, der er groet i min baghave. Allerhelst havde vi ønsket os at løsningen havde været en lang, statsfinansieret tunnel. Men politik er også det muliges kunst, og det betød i dette tilfælde at en del af finansieringen skal komme fra brugerbetaling.

Jeg vil i øvrigt opfordre transportministeren til at bringe modellen med en betalingsbro i spil, når der skal finansieres nye broer andre steder i Danmark. Det er i hvert fald en interessant model i en tid hvor anlægsressourcerne er knappe.

I vores tilfælde skal bilister betale 14 kr. for at køre over broen, men dertil hører at de fleste vil spare et måske tilsvarende beløb, når alle udgifter tages med i regnestykket, fordi forbindelsen er mere direkte. Og tidsbesparelsen tror jeg vil blive rigtig vigtig for mange. Derudover vil den nuværende bro fortsat være mulig at køre over gratis.

Højbroen vil binde Frederikssund Kommunes to geografiske dele - og dermed borgerne - endnu tættere sammen og skabe en ny opkobling til Hovedstadsområdet. Vi glæder os til at følge med i anlægsarbejdet af Kronprinsesse Marys Bro og ser frem til åbningen i slutningen af 2019.

Gode trafikale forbindelser og mobilitet er nemlig afgørende for at kunne skabe udvikling og det gode liv.

Af John Schmidt Andersen, borgmester i Frederikssund Kommune.