Gå til sidens indhold
Print
Frederikssund Kommunes logo
1. juli 2016

Matematik møder idræt og læring opstår

De første skridt i projektet IdrætSmatematik er taget – det blev de til en workshop, hvor de fire deltagende foreninger mødtes og fik et indblik i, hvad det vil sige at tænke matematikundervisning ind i idræt.

Fire idrætsforeninger har sagt ja til at være med i projektet IdrætSmatematik, som Frederikssund Kommune er ved at udvikle. Foreningerne var samlet den 22. juni til en workshop, hvor de blandt andet blev introduceret for undervisningsmål, hvordan man motiverer børn og hvordan man tænker matematik ind i idræt. Projektet er en del af åben skole, som blev indført med folkeskolereformen.

Lige inden juleferien i 2015 modtog Frederikssund Kommune et tilskud på 280.000 kroner til projektet. Pengene kom fra Kulturministeriet og Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling. Siden da har projektleder Lise Hjortshøj arbejdet med at finde foreninger, der har lyst til at arbejde med skoleelever fra 4. og 5. klasse og give dem en anderledes matematikoplevelse. Foreningerne kommer fra idrætsgrenene brydning, taekwondo, floorball og amerikansk fodbold.

Rundboldsmatematik

Efter at have hørt lidt om undervisningsmål og metoder skulle deltagerne i gang med en aktiv øvelse, nemlig rundboldsmatematik. Som i almindelig rundbold deles deltagerne op i to hold – et i marken og et der starter inde. I stedet for bold og bat får indeholdet en ærtepose. I marken står et antal kegler med tal på – til workshoppen var det tallene 0-9.

Den der starter på indeholdet råber en tabel – eksempelvis sekstabellen – og et tal fra tabellen – eksempelvis 24. Derefter kaster vedkommende ærteposen så langt væk som muligt og begynder at løbe rundt om banen. Udeholdet skal så have fat i ærteposen og have den hen til den kegle, hvorpå der står det tal, som seks skal ganges med for at få 24 – altså keglen med tallet fire. Når ærteposen er ved rette kegle, skal løberen være stoppet.

Øvelsen var med til at vise de deltagende, hvordan man kan kombinere idræt med matematik. I dette tilfælde øver man både sin sekstabel, man får kastet og løbet og man træner samarbejde og konkurrence.

Fortsat i udviklingsfase

Workshoppen skulle sætte gang i foreningernes tanker om, hvordan de udvikler et koncept, hvor elever kan lære matematik mens de dyrker amerikansk fodbold, taekwondo, brydning eller floorball. Dette får foreningerne nu tid til henover sommeren.

Til september vil der være en ny workshop, men denne gang med de lærere, der er involveret i projektet. De skal introduceres til, hvordan de bruger foreningerne i matematiktimerne.

Projektet fortsætter igennem hele 2017, hvor der fortsat vil blive udviklet på ideerne og i slutningen af 2017 skal ideerne testes på elever fra 4. og 5. klasse. Derefter skal der evalueres og videreudvikles i fællesskab med eleverne. I 2018 er projektet klart til at blive udbredt både i Frederikssund Kommune, men også i andre kommuner, der kunne være interesserede.

- Det er videnskabeligt bevist, at når man bevæger sig, mens man modtager undervisning, så stiger læringen. Jeg håber, at det her projekt øger motivationen til at lære matematik. Vi ved fra andre projekter, at børn generelt er glade for hele åben skole konceptet og at det smitter af på resten af skoledagen, fordi de har oplevet og prøvet noget nyt, fortæller projektleder Lise Hjortshøj.

Foreningerne:

Brydning: BK Viking

Amerikansk fodbold: Frederikssund Oaks

Floorball: Jægerspris Underducks Floorball Club

Taekwondo: Frederikssund Taekwondo Klub