Gå til sidens indhold
Print
Frederikssund Kommunes logo
11. august 2016

Vejen til en ny fjordforbindelse

Det varer endnu et stykke tid inden den nye bro over Roskilde Fjord begynder at tage form. Først skal der nemlig skabes vejadgang for de store entreprenørmaskiner, og det arbejde er i fuld gang.

Hvis man kører til eller fra Frederikssund ad Frederikssundsvej, så kan man ikke undgå at blive opmærksom på det enorme anlægsarbejde der er i gang lige syd for Frederikssund, som skal munde ud i en ny forbindelse over Roskilde Fjord. Lige nu handler det om at skabe adgang til fjorden for de store entreprenørmaskiner, der skal lave broen. Samtidig med adgangsvejen for maskinerne anlægger Vejdirektoratet også en del af den endelige motortrafikvej, som skal lede hen til den kommende bro. Adgangsvejen skal være på plads i slutningen af oktober, hvor det ventes at forarbejdet til byggeriet af broen kan komme i gang.

Terrænet skal tilpasses vejen

En væsentlig del af opgaven med anlæggelsen af vejen mellem Frederikssundsvej og fjorden er at regulere terrænet, så vejtilslutningerne kan laves fortæller projektchef Henrik Vincentsen fra Vejdirektoratet. Og fordi Frederikssundsvej ligger forholdsvis højt i forhold til terrænet ned mod fjorden er det nødvendigt at tilføre 75.000 kubikmeter jord for at få niveauet til at passe. Så her finder man en væsentlig del af forklaringen, hvis man synes, at der er megen tung trafik i området for tiden.

- Når vi laver en motortrafikvej, så er det terrænet, der skal tilpasse sig vejen og ikke omvendt, fortæller Henrik Vincentsen og tilføjer:

- Derfor er vi nogle steder nødt til at tilføre jord for at hæve terrænet, og andre steder må vi fjerne jord, så vi sikrer, at vejen får et lige forløb.

Broen skal holde i 120 år

Den nye forbindelse over fjorden er designet til at have en levetid på 120 år, og derfor skal vejtilslutningerne også laves med henblik på at kunne holde i mange år. I øjeblikket har 20-25 mand deres daglige gang på byggepladsen, og de er i fuld gang med at lave bunden til den nye motortrafikvej. Vejen vil få en midterrabat med autoværn, to spor i hver retning samt et nødspor. Og selv om hastighedsbegrænsningen bliver på 90 km/t, så har Vejdirektoratet valgt at dimensionere til- og frakørslerne som til en motorvej, fortæller projektchefen.

Kontrakt i oktober

Hvem der kommer til at bygge den nye bro er fortsat uvist. Fire konsortier har budt på opgaven og Vejdirektoratet er netop i disse dage i fuld gang med at læse tilbuddene.

- Byderne har afleveret to kuverter – en med den tekniske del af opgaven og en med prisen, siger Henrik Vincentsen og fortsætter:

- Vi vurderer først den tekniske del af projekterne, inden vi sammenholder det med prisen. Det tilbud, som har det bedste forhold mellem pris og kvalitet, vinder udbuddet, forklarer han. Henrik Vincentsen forventer at kunne indgå kontrakt med et konsortium i begyndelsen af oktober.

Vejen begynder så småt at tage form
Vejen begynder så småt at tage form. I baggrunden ses Frederikssundsvej, som ligger en del højere end det øvrige terræn. Derfor er det nødvendigt at tilføre omkring 75.000 m3 jord for at udligne niveauerne. Fotos: Kenneth Jensen.

Den nye tunnel under mototrafikvejen
En tunnel under den kommende motortrafikvej skal sikre, at området fortsat kan bruges rekreativt af motionister mv.

To nye permanente regnvandsbassiner sørger for afvanding af området
To nye permanente regnvandsbassiner sørger for afvanding af området.

Terrænet bliver tilpasset vejen og ikke omvendtTerrænet bliver tilpasset vejen og ikke omvendt. Nogle steder skal niveauet hæves, og andre steder skal der fjernes jord, for at vejen kan få et lige forløb.

Henrik Vincentsen fra Vejdirektoratet er projektchef og er med til at vurdere de afgivne tilbud. Han venter at kunne skrive kontrakt med det konsortium, som vinder opgaven, i begyndelsen af oktober.
Henrik Vincentsen fra Vejdirektoratet er projektchef og er med til at vurdere de afgivne tilbud. Han venter at kunne skrive kontrakt med det konsortium, som vinder opgaven, i begyndelsen af oktober.