Gå til sidens indhold
Frederikssund Kommunes logo
21. oktober 2015

Skak i skolen

”Ej, helt ærligt!.. Ha ha!” ”Skakmat!”

I fjerde klasse på Jægerspris Skole spiller eleverne skak. Det har de nu gjort siden starten af august som en del af undervisningen. Det sker for at styrke deres koncentration, selvstændighed og analytiske evner. Spørger du eleverne, er det noget, der virkeligt rykker:

 - Det er godt for hovedet, og jeg lærer at tænke fremad og regne hurtigere, fortæller Anton Damsgaard. På den anden side af skakbrættet er Carl Emil Lund enig:

 - Jeg får virkeligt vredet hjernen, det er en god fornemmelse, siger han og fortsætter: Jeg er blevet bedre til at gange, altså jeg ved ikke helt, hvad det er, men det hjælper mig i skolen at spille skak.

Carl Emil Lund tænker over sit næste træk.
Carl Emil Lund tænker over sit næste træk. 

I dag spiller eleverne skak i en hel dobbeltlektion. Det er beundringsværdigt, hvor rolige eleverne er, og klassens skaklærer Anders Christensen er tydeligvis imponeret:

 - Jeg har også klassen her i historie, og der er det altså noget helt andet. I historietimerne bliver jeg nødt til at skifte aktivitet hvert kvarter, men når eleverne spiller skak, kan de sagtens koncentrere sig en hel lektion i streg, siger han.

Anders Christensen er ikke i tvivl om, at konkurrenceelementet spiller ind, men også den hurtige udvikling og at der ikke eksisterer held i skak. Han kan sagtens se, hvilke faglige egenskaber - især matematiske - som skakspillet skærper:

 - Der sker en masse med elevernes evner i forhold til problemløsning. Altså Kaj har seks kroner og går til købmanden, hvor han finder to kroner på vejen eksempelvis. Den slags opgaver bliver betydeligt nemmere for dem at løse. For at blive skaklærer har Anders Christensen været på efteruddannelse i to dage hos Dansk Skoleskak.

Taler til både drenge og piger

Anders Christensen bevæger sig rundt blandt eleverne, for at hjælpe dem som sidder fast. Han spørger til, hvordan det går, og fortæller en elev, at han kan høre, det knager derinde. Drengen griner. I skaktimerne er det både drengene og pigerne, som engagerer sig i spillet.

 - Anders, jeg kan ikke finde ud af det. Jeg kan ikke komme ud, sukker Louise Ruamsuk til sin lærer. Han giver hende et papir med en oversigt af, hvordan de forskellige brikker kan bevæge sig.

”Et, to, ha!”, udbryder Louise og supplerer med et velment: husk nu at beskytte din konge! Der går ikke et minut, så har hun vundet, og modstanderen kommenterer med et lille smil: Hun er bare tarvelig ved mig i dag. Elvira Nielsen, som netop tabte spillet, er sikker på, at hendes koncentration er blevet bedre, efter hun er startet på at spille skak. Faktisk ville hun gerne spille det endnu mere.

Indtil videre er det kun fjerdeklasserne på skolen som har skak på skemaet. Det har de som en del af den understøttende undervisning, som skal realiserer folkeskolens formål og Fælles Mål for folkeskolens fag. Understøttende undervisning anvendes til forløb og læringsaktiviteter, der enten har direkte sammenhæng med undervisningen i folkeskolens fag og emner, eller som sigter bredere på at styrke elevernes læringsparathed, sociale kompetencer, alsidige udvikling, motivation og trivsel.

Med blot en enkelt pause undervejs er det ualmindeligt imponerende, hvor koncentreret eleverne var, så det kræver altså ikke mange brikker at rykke med for at se, skoleskak allerede er kommet godt fra start i Jægerspris.