Gå til sidens indhold
Print
Frederikssund Kommunes logo
8. februar 2019

E-sport på skoleskemaet

Kommunikation, motion, strategier og spilforståelse er vigtige ingredienser, når unge i 8. og 9. klasser deltager i valgfaget E-sport/holdsport på Slangerup Skole afd. Kingo. Her handler e-sport nemlig om meget mere end computerspil.

I et pilotforsøg har 75 elever for første gang kunnet vælge E-sport/holdsport som valgfag. Eleverne er delt op i grupper på fem. Hver gruppe spiller enten League of Legends eller Counterstrike.

- Jeg var egentlig provokeret eller udfordret af, at unge mennesker sad så lang tid foran en computer og spillede og valgte alt andet liv fra. Det var mit billede af det. Så jeg tænkte, der må være noget motivation, som vi kan bruge i forhold til vores dannelses- og uddannelsesmål i folkeskolen, fortæller pædagogisk leder på Slangerup Skole afd. Kingo, Helle Bach Munk.

Hun henvendte sig derfor til læreren Emil Bugge Jensen, og spurgte ham, om han var med på at lave e-sport som et valgfag. Det var han og han gik i gang med se på, hvordan faget kunne leve op til faglige mål i folkeskolen.

Mere end at spille computer

Fra start har eleverne været klar over, at faget ikke ville handle om at spille computer hele skoledagen.

- Det var vigtigt for mig, at eleverne ikke udelukkende valgte faget på baggrund af en tro på, at de bare skulle spille computer. Og den allerførste gang gav jeg dem en præcis beskrivelse af, hvad det var for nogle forventninger, jeg havde, fortæller Emil Bugge Jensen.

Indtil videre har eleverne taget godt imod faget, også de dele af det, der ikke handler om at spille computer. Fælles for alle på holdet er interessen for computerspil.

- Jeg valgte E-sport, fordi jeg interesserer mig for computerspil. Jeg ville gerne lære mere om, hvordan man kan spille som et hold, og ikke bare alene, fortæller 16-årige Oliver Holm, der spiller Counterstrike.

Oliver Holm med sin gruppe foran en computer.I midten sidder Oliver Holm. Sammen med sin gruppe er han ved at se en streamers video om spillet Counterstrike. Gruppen skal analysere videoen ud fra nogle specifikke spørgsmål, som deres lærer har stillet.

Forventningerne til faget og ikke mindst målene med det handler om meget mere end at spille computer. Sammen med pædagogisk leder Helle Bach Munk har Emil Bugge Jensen udviklet et undervisningskoncept, der tager udgangspunkt i e-sportens verden, men har faglige mål fra dansk, engelsk og idræt.

- Vi har udviklet en årsplan, hvor jeg har været inde og kigge på nogle af de forskellige mål, der er beskrevet af Undervisningsministeriet, som jeg tænkte, kunne inddrages i en lektionsplan om e-sport. Jeg har selv skulle finde på mange af de materialer, der står i en årsplan, hvor jeg normalt støtter mig op af nogle andres materialer, fortæller Emil Bugge Jensen.

I årsplanen er tre kernefokusområder: Kommunikation, Spilforståelse samt Kost, motion og mindset. Udover timerne i computerlokalet byder undervisningen også på en tur i hallen, hvor eleverne laver forskellige øvelser, der skal styrke kommunikationen, reflekserne og samarbejdet.

En del af undervisningen foregår i hallen, hvor der er fokus på motion, kommunikation og samarbejde.En del af undervisningen foregår i hallen, hvor der er fokus på motion, kommunikation og samarbejde.

Analyser og målsætninger

Eleverne får hver gang en opgave præsenteret, når de møder om morgenen, og som de skal arbejde med i dagens løb. Sidst på dagen skal de præsentere det, de har lavet i dagens løb for resten af klassen. En opgave har handlet om at have fokus på modtagerrettet kommunikation og samarbejde. Eleverne skal kigge på streameres videoer om spillet, undersøge hvem streameren er, hvad er vedkommende kendt for, hvordan taler de til målgruppen, hvordan interagerer de med spiller og hvordan interagerer de med seerne. Eleverne skal dermed analysere en video, men de skal også have fokus på dele af videoen, som de kan bruge i deres eget spil.

- Vi laver tit øvelser, hvor vi analyserer professionelle kampe, og så lærer vi, hvordan de spiller og prøver på en måde at efterligne eller ændre stilen til vores egen. Vi kigger på deres strategier, hvis der er to sider, hvor mange går så til den ene side og til den anden side, og hvordan de reagerer, hvis de bliver angrebet fra den ene side, fortæller Oliver Holm.

Ud over konkrete opgaver som at analysere videoer eller skrive reportager, arbejder eleverne også med at lave målsætninger.

- Vi har også arbejdet med evnen til at sætte egne målsætninger, og kunne formulere konkrete små målsætninger inden for spillet. Og evnen til at kunne sætte målsætninger er noget, de kan tage med videre i alle former for fag og ude i livet, fortæller Emil Bugge Jensen.

Der er en koncentreret stemning, når der spilles computer.Der er en koncentreret stemning, når der spilles computer.

E-sport/holdsport som valgfag har kørt som pilotprojekt hele skoleåret, og når sommeren nærmer sig skal faget evalueres, før det besluttes, om det skal fortsætte til næste skoleår.

- Det kræver noget mod fra både lærere og ledelse at skabe pædagogisk udvikling sammen og at oprette et nyt fag som E-sport. Men vi turde godt kaste os ud i det, og jeg synes, vi indtil videre har haft succes med det, siger Helle Bach Munk.

Elevernes begejstring for faget er allerede halvvejs inde i skoleåret ikke til at tage fejl af.

- Det er et rigtig fedt fag. Jeg ser frem til hver tredje tirsdag, hvor vi har E-sport. Vi griner alle sammen og vi er glade, vi glæder os alle sammen til at spille sammen, siger Oliver Holm.

Eleverne spiller computer i grupper.Eleverne er opdelt i grupper på fem, som spiller sammen hele skoleåret.