Gå til sidens indhold
Print
Frederikssund Kommunes logo
3. december 2015

Succes med feedback og variation i folkeskolen 

Nye måder at undervise på har givet elever i Frederikssund Kommune en mere spændende og lærerig skoledag.

Lærere, pædagoger og skoleledere har været på kompetenceudviklingsforløb og det har givet bedre indlæring, mindre larm og mere bevægelse i folkeskolen. Kursusforløbet er afholdt af virksomheden True North og har givet nye måder at undervise på, som understøtter den måde eleverne bedst modtager viden og trives i skolen. Det viser den evalueringsrapport, som Frederikssund Kommune og virksomheden True North sammen har udarbejdet.

Eleverne foretrækker samarbejde, variation og bevægelse

De fleste kender skolesituationen, hvor eleverne rækker hånden op, når læreren stiller spørgsmål. I timer, hvor man bruger True North, hjælper eleverne ofte hinanden med at svare, inden de rækker hånden op.  I evalueringen fortæller eleverne, at det gør det er lettere at svare, når de må hjælpe hinanden. Nogle mener også, at de bliver klogere, og at det bliver lettere at huske det lærte. Som en pige i 4. klasse siger:

- Fordi børn forstår børn bedre. Jeg har prøvet, hvor læreren forklarede mig det, og jeg fattede ikke noget. Så kom Emma og forklarede mig det, og så forstod jeg det.

Feedback og variation er nogle af de andre True North principper, som eleverne synes virker. Mange elever fortæller, at feedback og tydelige mål fra læreren gør det lettere at forbedre sig både fagligt og socialt.  Alle de interviewede elever foretrækker, at der varieres mellem forskellige undervisningsmetoder. Som en pige i 5. kl. siger:

- Det er nemmest, hvis jeg både laver det, hvor jeg bevæger mig, skriver det og en tredje måde - nu flere måder, jeg laver det på, nu bedre kan jeg huske det.

Alle eleverne foretrækker, at kroppen aktiveres, og de mener også, at det gør det nemmere at lære. I de mindre klasser handler det meget om leg og om at få brændt krudt af, så de bedre kan koncentrere sig.  I 9. klasse er fokus mere på det faglige. En dreng siger:

- For eksempel walk and talk, hvor vi er mere aktiv i timerne og ikke bare sidder og kigger på tavlen. Det bliver man hurtigt træt af, det gør jeg i hvert fald. Jeg synes, det er en bedre måde – at man kan være aktiv i timerne. Det lærer jeg personligt mere af.

Tilfredse lærere

De lærere, som har svaret på evalueringsspørgsmålene, er overordnet godt tilfredse med True North kursusforløbet.  Tre til seks måneder efter kurset mener 71 procent, at True North har taget fat i de emner, hvor der er størst udfordringer med eleverne. De mener desuden, at de er blevet bedre til at motivere eleverne og til at forstå, hvordan de kan arbejde med den unge hjerne i udvikling.

Nogle lærere mener, at de har fået genopfrisket metoder, de egentlig godt kendte, men måske havde glemt. Andre siger, at de i forvejen brugte mange af True North metoderne, men at det har været spændende at få sat ord på dem og forstå tydeligere, hvorfor de virker.

Også skolelederne mener, at True North læringsprincipperne er med til at løfte eleverne fagligt og øge deres trivsel, ligesom de selv har fået nogle gode ledelsesværktøjer at arbejde med.

Metoderne fortsætter

True North læringssystemet fortsætter med at være en del af undervisningen som en del af den målrettede kompetenceudvikling i forbindelse med folkeskolereformen. True North understøtter visionen i Frederikssund Kommunes Børne- og Ungepolitik om at alle børn og unge skal udfordres fagligt, socialt og kulturelt, så deres potentiale udnyttes bedst muligt.

Læs hele evalueringen